...podrobnosti)
Rekordně rostoucí česká ekonomika a domácí spotřeba se loni projevila i na prodeji nových automobilů. Podle statistiky Svazu dovozců automobilů dosáhly prodeje osobních a lehkých užitkových aut v loňském roce historického maxima.
Svaz dovozců v úterý oznámil, že počet poprvé registrovaných osobních aut a lehkých užitkových vozů (LUV) na českém trhu loni stoupl o 12,2 procenta na rekordních 194.580 kusů.
Trh s novými automobily tak výrazně zrychlil tempo růstu ze 4,2 procenta v roce 2006.
Prodej nových aut překonal i silné výsledky z konce 90.let, předtím než česká ekonomika spadla do recese.
"Nejúspěšnější byl (dosud) rok 1997, kdy to bylo něco přes 190.000 vozů," uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek na tiskové konferenci.
SDA dodal, že registrace nových osobních vozů loni meziročně stouply o 6,9 procenta na 132.542 aut.
První registrace LUV - tedy kategorie zahrnující malé dodávky a upravené, daňově zvýhodněné osobní vozy pro podnikatele - vzrostly o 25,35 procenta na 62.038 automobilů.
I v ostatních kategoriích, jako jsou nákladní vozy, motocykly nebo autobusy, prodeje překonaly úroveň z roku 2006.
"Kupní síla se začíná projevovat v tom, že i obnovu vozového parku někteří začínají dělat pomocí nových vozidel," řekl tajemník svazu Pavel Tunkl.
I letos by kumulované prodeje nových osobních vozů a LUV mohly podle představitelů SDA posílit dvouciferným tempem
"Protože trh osobních vozidel kopíruje růst ekonomiky, je předpoklad že poroste ve stejné úrovni. Očekáváme, že (letos) poroste o 5 až 7 procent," uvedl Tunkl.
"V kategorii LUV, která nám ukazuje nárůst firemních vozidel, nárůst bude stejný (jako loni)... Takže dohromady u osobních aut a LUV očekáváme nárůst určitě o 10 procent," dodal.
Prodej firemních vozů letos zřejmě ovlivní změny v leasingu a prodloužení doby odepisování firemních aut na pět let. Podle svazu se však zaváhání firem v nákupech projeví jen v prvním čtvrtletí.
Velkou konkurencí jsou pro nové vozy stále ojetiny. I jejich prodej byl loni rekordní - vzrostl o 51 procent na 212.969 aut - a letos svaz čeká, že jejich prodeje dále stoupnou s tím, jak v sousedním Německu začala platit nová ekologická pravidla.
Na špici žebříčku nejoblíbenějších značek mezi novými osobními auty se loni nadále držela Škoda Auto <VOWG.DE>, jejíž tržní podíl se ale snížil na 37,04 procenta.
Na druhém místě byl Ford <F.N> s podílem 6,39 procenta, třetí Renault <RENA.PA> má 5,64 procenta a čtvrtý Volkswagen 5,31 procenta.
Nejprodávanějšími modely aut byly loni Škoda Fabia, Škoda Octavia, Škoda Roomster, Ford Fusion a Toyota Yaris.
[PRAHA/Reuters/Finance.cz]