Donedávna prakticky neznámý byznys podle deníku souvisí s postupným rozšířením nákladních vozů, splňujících přísnou evropskou normu Euro 5, které postupně dodávají prakticky všichni výrobci. Od září příštího roku přitom jiné vozy uvádět do provozu nebude možné, píší HN.
"Prodeje za rok už převýšily půl milionu litrů," říká marketingový šéf OMV v Česku Viktor Kučera. Obchod s AdBlue se ale rozšiřuje i mezi menší firmy. "My jsme prodali meziročně o 30 procent víc, loni kolem 30.000 litrů. Už se zkrátka nedělají skoro jiná auta než podle norem Euro čtyři a pět," uvedl František Trnečka z firmy FT Oil.
Pro chemičky a výrobce močoviny, kteří jen nedávno doplnili AdBlue do výrobního programu, znamenal loňský rok doslova žně, zmiňuje list. "Za rok 2006, kdy jsme s tím začali, jsme vyrobili 4000 tun, loni už přes 32.000. Letos plánujeme vyrobit 45.000 tun," uvedl vedoucí odboru technického rozvoje ve slovenském Duslo Šaua Michal Ferenci. Podnik Duslo Šaua je s německým SKW Piesteritz součástí českého holdingu Agrofert.
Zvyšuje se konkurence mezi distributory a prodejci. "Podle statistiky vzrostl v celé Evropě prodej AdBlue mezi roky 2006 a 2007 zhruba šestkrát. A v České republice to bude to samé," připomíná Petr Tkadlec z nizozemské společnosti Greenchem, která patří v ČR spolu s firmou Brenntag, OMV nebo Adam & Partneři k největším prodejcům.
Rychlým tempem přibývají o něco dražší čerpací stanice s AdBlue. Rakouské OMV má dnes u pump v Česku sedm extra stojanů a AdBlue i v kanystrech prodává na 58 místech. Větší množství prodává v ČR i Agip, letos by měla AdBlue nabízet i Benzina.
AdBlue není ani palivo ani přísada, ale ekologická kapalina v samostatné nádrži, ze kterého se dávkuje do spalin výfukového katalyzátoru kamionů. Na sto litrů nafty spotřebují ekologičtější motory asi pět litrů tekutiny z močoviny. Dopravci mají stále většinu vozů podle staré normy Euro 3. Postupná výměna za modernější by podle listu mohla trvat roky.