Toyotě roste prodej vozů díky příznivé spotřebě, například u sedanu Camry či vozu Prius s hybridním pohonem. Popularita těchto modelů šla nahoru s dramaticky rostoucími cenami ropy a pohonných hmot.
Detroitský General Motors své světové prvenství usilovně bránil a posiloval svou pozici na zahraničních trzích, protože v USA mu odbyt slábne právě kvůli konkurenci úsporných japonských vozů. Přesto si celosvětově možná ještě první pozici, kterou měl po 76 let, udržel.
Mnozí analytici ale říkají, že je jen otázka času, kdy Toyota za sebou GM nechá a stane se v prodeji aut světovou jedničkou. Japonský koncern nad GM již roky vítězí v rentabilitě díky solidnímu prodeji svých vozů, zatímco General Motors bojoval se ztrátami, zavíral továrny a propouštěl.
Manažeři Toyoty opakovaně shazují otázky na světové prvenství ze stolu. Někteří představitelé koncernu sami připouštějí, že jsou kvůli převzetí pozice světové jedničky nervózní. Nechtějí totiž vyvolat vzpomínky na protijaponské nálady z 80. a 90. let, kdy byli Japonci obviňováni z toho, že připravují Američany o pracovní místa.
V zahraničí Toyota a automobilky z její skupiny loni prodaly 7,1 milionu aut, což je meziročně o desetinu více. V samotném Japonsku ale odbyt klesl o čtyři procenta na 2,26 milionu vozů, napsala agentura AP.
Toyota již amerického rivala předstihla ve většině klíčových měřítek, například v tržní hodnotě a ziskovosti. Firma nyní zažívá silný růst zejména na rozvíjejících se trzích, jako jsou Čína nebo Rusko, kde minulý měsíc otevřela první továrnu.