Vážení klienti,
po opakovaných dalekosáhlých diskusích byl do novely zákona o dani z příjmů (podotýkám, že novela není dosud v platnosti a nebyla schválena senátem) začleněn návrh na nové připočitatelné položky k základu daně.
Původně bylo navrženo realizovat opatření, vyplývající z metodiky podvojného účetnictví a závazek, který je promlčen v souladu s normou, stanovenou Občanským zákoníkem zaúčtovat ve prospěch daňově účinných výnosů, aby „zmizel“ z bilance a zároveň byl zdaněn příjem.
Podle nejnovějších informací byl do novely přijat návrh podstatně radikálnější ( znovu zdůrazňuji, že návrh nenabyl právní moci). Návrh údajně vychází z nedisciplinovanosti při platebním styku mezi podnikateli a má být součástí jakéhosi "postupu na všech frontách" proti existující platební nekázni a prostředkem k "ozdravení finančního prostředí v ekonomice.
Idea spočívá v povinnosti zvýšit základ daně (u fyzických osob, které mají příjmy z podnikání a pronájmu a u všech právnických osob) o neuhrazené závazky poplatníka, u nichž k poslednímu dni zdaňovacího období uplynul více než jeden kalendářní měsíc ode dne jejich splatnosti. Bohužel v případě platnosti této novely by se stejně posuzovaly nedoplatky s, například, půlročním, případně několikaletým zpožděním tak i nedoplatky s měsíčním skluzem. Zatím je navrhováno, aby se toto ustanovení poprvé použilo při stanovení základu daně za zdaňovací období roku 2000 a pro daný závazek se má uplatňovat pouze jedenkrát (to znamená, pokud budete opravdu důslední a nezaplatíte ani celý příští rok, potom již daňový základ zvedat nebudete).
V této souvislosti mi dovolte několik poznámek a doporučení, které ale nevycházejí z reálné situace, vzhledem k tomu, že novela ještě nespatřila světlo světa.
1) Osobně jsem přesvědčen o tom, že, pokud, novela v této podobě bude schválena
bude nezbytné ji znovu novelizovat, protože ve výše uvedeném návrhu jsou
jednoznačně obsaženy prvky dvojího zdanění :
a) u fyzických osob, které účtují v soustavě jednoduchého účetnictví neuhrazený
závazek nesnižuje základ daně, tedy tímto opatřením by se základ daně zvyšoval
dvakrát - jednou by jej neuhrazený závazek nesnížil a podruhé naopak zvýšil
b) u právnických osob, které nakupují zásoby na sklad, případně investiční majetek
apod. nedochází ke snížení daně najednou (u investičního majetku až formou
odpisů, u zásob až jejich prodejem, ale proti výnosům z prodeje dosaženým ) tedy
jsou pořizovány ze zisku po zdanění a neuhrazený závazek by ještě zisk zvýšil
2) Chroničtí neplatiči, jako velké podniky apod., jsou většinou stejně v hluboké ztrátě,
takže pro ně bude toto ustanovení zákona o dani z příjmů zcela indiferentní a bude
jim to srdečně jedno.
3) V současné době nemám možnost navrhnout opatření, kromě tak triviálních, abyste
všechno zaplatili v termínu, vzhledem k tomu, že znění dosud nenabylo definitivní,
schválené podoby. Na druhé straně z dikce vyplývá, že toto opatření postihne
pouze splatné závazky, to znamená, pokud s dodavatelem nemáte vztahy vyloženě
hostilické a zaplatit zatím nemáte možnost, domluvte si prodlouženou lhůtu
splatnosti a někde to poznamenejte.
4) Z makroekonomické teorie vyplývá, že daňový systém není určen hlavně k tomu,
aby ovlivňoval chování poplatníků, spíše naopak. Proto jsem přesvědčen o tom, že
fiskální andragogika v podobě výše uvedeného daňového kladiva nemůže mít ela
trvalý ráz. Nicméně je potřeba vycházet z reality, která nastane, pokud by nov
prošla v navrhovaném znění a připravit se na ní.
5) Závěrem zdůrazňuji, že podobná úprava nemá ve světě obdoby a nese prvky
nepopiratelné jedinečnosti.
Josef Veselý, daňový poradce