Inspektoři ČIŽP loni v srpnu při opakované namátkové kontrole podle Awwadové zjistili, že ve třech prodejnách Lidl byla na jejich vstupních dveřích sice vyvěšena cedule o zpětném odběru výrobků, avšak v oddělení s nabídkou motorových olejů byly další plakáty, které sběr těchto výrobků omezovaly a regulovaly jej několika podmínkami, což je v rozporu se zákonem.
"Společnost podmiňovala bezplatný zpětný odběr předložením účtenky či dokladu ke koupi, anebo vrácením výrobku v originálním balení. Zpětný odběr byl vázán na konkrétní výrobní značku zboží," uvedla Awwadová. Zákon ale podle mluvčí ČIŽP takový postup při zpětném odběru nepřipouští. "Zpětný odběr může povinná osoba odmítnout jen tehdy, pokud výrobek z důvodu kontaminace ohrožuje zdraví osob, které zpětný odběr provádějí," upozornila Awwadová.
ČIŽP při stanovení výše pokuty podle Awwadové přihlédla k tomu, že v případě společnosti Lidl šlo o druhé porušení této informační povinnosti. "Společnost Lidl v posledních letech opakovaně porušila i jiné povinnosti týkající se zpětného odběru výrobků než jen povinnost informovat spotřebitele. Jedná se tedy již o několikátou pokutu, kterou ČIŽP společnosti za porušení zákona o odpadech uložila," uvedla Awwadová.
Lidl loni od ČIŽP dostal za podobný prohřešek proti zákonu od odpadech pokutu 600.000 korun. Lidl tehdy v některých prodejnách neinformoval zákazníky o možnosti zpětného odběru motorového oleje a monočlánkových baterií.