"Plán 50 milionů bude dodržen, za 11 měsíců jsme měli mírně přes 50 milionů a předpokládáme, že v tom koridoru se nám podaří udržet," řekl Bazala s tím, že jde o předběžná čísla.
Ministerstvo dopravy, jako objednatel dálkových spojů, dalo loni drahám na provoz rychlíků 3,4 miliardy korun, což je zhruba o 950 milionů více než rok předtím. Bazala ale zlepšené hospodářské výsledky připisuje hlavně vyšším přepravním výkonům a tržbám. "Za výsledkem je ze 70 procent činnost Českých drah a ze 30 procent zvýšené financování ministerstva," řekl. Podle něj ministerstvo pouze dorovnává prokazatelnou ztrátu za vlaky, které si objedná.
Na výsledcích se podílela především nákladní přeprava, kde tržby vzrostly o pět procent na zhruba 15,6 miliardy korun. Dráhy přepravily o čtyři procenta více nákladu, celkem 92 milionů tun. O procento na 184 milionů se zvýšil počet přepravených cestujících; tržby z osobní dopravy vzrostly o 8,5 procenta na více než 5,5 miliardy korun.
Zisk dráhy podle Bazaly vykážou i přes oddělení nákladní dopravy do samostatné dceřiné společnosti počátkem prosince. "Pomohla i úprava jízdného, v prosinci jsme získali o 40 až 50 milionů více než za prosinec 2006," připomněl zdražení jízdenek, které 9. prosince přinesl nový jízdní řád.
České dráhy nyní procházejí zásadní restrukturalizací. V prosinci se od mateřské společnosti oddělila nákladní doprava jako samostatná ČD Cargo a.s. a v dubnu převezme údržbu kolejí a s ní 10.000 zaměstnanců ČD Správa železniční dopravní cesty. Podle rozhodnutí vlády se do roku 2010 oddělí také osobní doprava. Dráhy spolu s ČD Cargem zaměstnávaly zhruba 53.000 zaměstnanců, do Carga jich přešlo 13.000.
Kvůli oddělení ČD Cargo přišly dráhy o zisky, ze kterých hradily ztrátu osobní dopravy. Ministerstvo dopravy drahám letos přidá dalších 700 milionů korun. Podnikatelský plán na letošek je sestaven jako vyrovnaný.