Ministerstvo zaplatí drahám ztráty z vlaků EuroCity a InterCity

11.01.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 11. ledna (ČTK) - Ministerstvo dopravy bude od letošního roku platit Českým drahám ztráty z provozu vlaků EuroCity a InterCity, které dráhy dosud provozovaly samy. V rozhovoru řekl to generální ředitel drah Josef Bazala. Za vlaky EC a IC ministerstvo zaplatí navíc 700 milionů korun, což je zhruba roční ztráta, kterou tyto luxusní vlaky generují.

Do loňského roku ztrátu dráhy hradily ze zisků nákladní dopravy; tato praxe však skončila počátkem prosince, kdy se ČD Cargo oddělilo do samostatné dceřiné společnosti. "Ohledně EC a IC jsme se dohodli, že budou součástí financování závazku veřejné služby," řekl Bazala. Podle něj záměr schválil antimonopolní úřad, na jehož souhlas ministerstvo čekalo.

Zatím ministerstvo platilo drahám jen za provoz rychlíků. Loni to byly 3,4 miliardy, letos i s platbou za EC a IC o miliardu více. "Rozdíl 300 milionů je dán růstem nákladů," doplnil Bazala. Smlouva mezi ČD a MD sice ještě není podepsána, Bazala ji však považuje za jistou.

Po převedení IC a EC pod křídla ministerstva zůstanou jedinými vlaky, které budou jezdit bez příspěvků veřejné správy, spoje SC Pendolino. Provoz pendolin je sice ziskový, dráhy však musejí splácet dlouhodobé úvěry, které si vzaly na jejich nákup. Komerční provoz vlaků na české železnici proto Bazala považuje za současných podmínek téměř za nemožný.

"Žádný investor by nešel do nějaké návratnosti kolem dvaceti let," uvedl ředitel, který nevěří ani v úspěch konkurence z řad soukromých podnikatelů. Plány zavést dálkovou dopravu mezi Prahou a Ostravou má například společnost Student Agency. "Já jsem celkem zvědav, až sem přijdou různí konkurenti, kteří píší zatím do novin, až přejdou od plánů k činům," podotkl.

Podle něj není možné dosáhnout plné obsazenosti ani na lince Praha - Ostrava, která patří k nejvytíženějším. "Dosáhnout 70procentní vytíženost je strop, přes který se nelze dostat. Ekonomika toho vlaku je potom někde jinde," řekl Bazala a zmínil i platby za použití kolejí, které jsou vyšší než platby za dálnice a podle něj tak znevýhodňují železniční dopravu.

Zatímco ministerstvo dopravy vyrovná letos drahám celou ztrátu dálkových vlaků, u krajů, které platí regionální spoje, je situace složitější. Dráhy se zatím dohodly na letošních platbách se sedmi kraji, dalších pět smluv má být uzavřeno do dvou týdnů. U dvou krajů, Olomouckého a Jihomoravského, zatím není termín dohody znám.

Jde především o penále za zpoždění vlaků. V některých krajích dráhy loni uzavřely podle Bazaly nevýhodné smlouvy. Kvůli tomu po nich nyní Olomoucký kraj žádá za zpoždění pokutu pět milionů korun. Bazala uvedl, že taková sankce je nepřiměřená. V přepočtu na jeden zpožděný vlak by to totiž znamenalo zhruba 25.000; kraj však přispívá na jeden spoj zhruba 1400 korunami. Obě strany nyní jednají o kompromisu.

Celkem dráhy očekávají letos od krajů 4,65 miliardy korun, což je o 150 milionů více než loni. Přesto je ztráta z provozu lokálních spojů podle Bazaly každoročně 400 milionů korun. Chybí zákon o veřejné dopravě, který by přesně stanovil rozsah veřejné služby drah a platby za ní. "Kraje naše výkazy zpochybňují," uvedl Bazala.

Situaci prý usnadní oddělení nákladní dopravy do samostatné dceřiné společnosti, které se událo v prosinci. Ještě jasněji má být po oddělení osobní dopravy, které již schválila vláda a které se uskuteční nejpozději v roce 2010.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK