Elektronický mýtný systém v ČR funguje rok a mýtné se v ČR zatím vybírá na 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Podle původní smlouvy k nim mělo do poloviny roku 2007 přibýt dalších 1200 kilometrů silnic první třídy. To se však kvůli problémům s výstavbou mýtných bran nestihlo a ministerstvo nakonec od této varianty ustoupilo. Místo toho stát podepsal s Kapschem dodatek, podle něhož Kapsch vystaví mikrovlnný mýtný systém na všech dálnicích, jejichž stavba začne do roku 2017.
Ministr dopravy Aleš Řebíček dnes ujistil, že zúčastněné strany dodatek zveřejní. "V pár dnech bude zveřejněn dodatek včetně cen a všeho, tak, aby to bylo transparentní," řekl v pořadu Otázky Václava Moravce.
Zmíněný dodatek je již třetí v pořadí. První, uzavřený za ministra Milana Šimonovského, umožnil Kapschi rozdělit výstavbu na dvě etapy, dálnice a silnice první třídy, a navíc firmě přiznal některé další platby za úspěšné a včasné spuštění systému. Nový ministr Řebíček jej po nástupu do funkce označil za nevýhodný pro stát a dohodl s firmou dodatek druhý, který ustanovení prvního dodatku mírnil ve prospěch státu.
Mýtné od letošního ledna platí pouze kamiony o hmotnosti 12 tun a více. Od ledna 2009 se povinnost platit mýtné rozšíří i na malé nákladní vozy od 3,5 tuny. Ve hře je i rozšíření systému na silnice prvních a nižších tříd. Pokud analýzy ministerstva ukážou, že by se takový systém vyplatil, vypíše úřad na zhotovitele nový tendr. Šlo by však o čistě satelitní systém, který by se obešel bez bran a platby by hlídala družice.
Řebíček dnes v této souvislosti upozornil, že výkonové zpoplatnění je spravedlivější než standardní plošné poplatky a uvedl, že by do budoucna uvítal zrušení silniční daně. Zdůraznil rovněž, že mýtný systém není pouze otázkou vybraných financí, ale slouží státu také jako nástroj regulační.