Evropa zaostává za konkurencí v USA

13.11.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Konkurenční schopnost Evropské unie vůči USA se sice zlepšuje, ale má ještě mnoho co dohánět, dokonce i ve srovnání s Japonskem, tvrdí Erkki Liikanen, komisař EU.

Země Evropské unie zaostávají v hrubém domácím produktu na osobu, měřeném kupní silou, nejen za Spojenými státy (a to o 35 procent), ale dokonce i za Japonskem, které už takřka deset let prožívá depresi. Toto překvapivé zjištění obsahuje studie Evropské komisi o konkurenční schopnosti unie, která byla zveřejněna na sklonku týdne.

Jaké závěry z této zprávy vyplývají pro Českou republiku, pro níž je Evropská unie (EU) nejdůležitějším trhem, ale za níž v hospodářské úrovni ještě v mnohém zaostává? Především EU pokulhává za Spojenými státy v tempu růstu produktivity práce. Zatímco v Evropě a Japonsku se do poloviny devadesátých tento ukazatel zvyšoval hlavně díky vyšším kapitálovým investicím, USA jej dosahovaly stagnací reálných mezd. Ve druhé polovině sledovaného období se tento poměr změnil. Zatímco produktivita v zemích Evropské unie klesala, ve Spojených státech naopak vzrůstala, přičemž vzestup mezd byl za tímto indexem v závěsu.

Vyplácí se v úsilí o konkurenceschopnost na světových trzích spíše kvalita exportovaných výrobků a služeb, nebo jejich nižší cena? Podle studie EK například přebytek obchodní bilance unie s USA tvoří vývoz vysoce kvalitního zboží. Většina, 51,3 procenta, vyvážených výrobků z EU do USA patří do segmentu vysokých cen. V minulých deseti letech EU zvýšila ve svém exportu podíl dražšího zboží, a naopak snížila vývoz zboží nižší kvality a ceny. Kvalitou kompenzuje vysokou úroveň mezd. Ale i USA vyvážejí převážně technologicky nejkvalitnější výrobky a předhánějí v tomto sektoru produkci zpracovatelského průmyslu Evropské unie, tvrdí studie Evropské komise (EK).

"Ve světě vystaveném zvýšené globalizaci, kdy rychle mizí politické, hospodářské i technické překážky mezi zeměmi, je schopnost každé země účastnit se na globálních aktivitách důležitým indikátorem jejího hospodářského zdraví," podtrhuje EK. A dodává, že "konvenční zahraniční obchod", v němž převládaly výrobky nad službami, ztrácí na důležitosti. Zahraniční přímé investice jdou mnohem rychleji právě do terciární sféry. Ovšem v devadesátých letech se poměr objemu zboží a služeb na obchodní výměně mezi členy Evropské unie příliš nezměnil.

Zaostávání EU za USA se projevuje i v elektronickém obchodu, obzvláště ve výměně mezi podniky (business-to-business, B2B), ačkoliv náklady při tomto způsobu podnikání ušetří až 40 procent nákladů.

Pokud se české firmy nepoučí z trendů, které uvádí rozsáhlá studie EK, neobstojí ani na svém hlavním trhu, totiž v Evropské unii.

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU