Výrobci nákladních automobilů padli na dno

19.01.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Potkat na silnici nové nákladní auto české značky bude pomalu svátostí

Potkat na silnici nové nákladní auto české značky bude pomalu svátostí. Tradiční průmyslové odvětví sice zápasí s problémy několik let, ale takový ústup ze slávy jako v posledních měsících firmy Daewoo-Avia, Škoda Liaz a Tatra ještě nezaznamenaly. Všechny tři firmy loni prodaly nejméně aut ve své historii - letňanská automobilka 2775 vozů, Tatra 1122. Škoda Liaz zatím loňský výsledek tají, podle zdrojů blízkých vedení firmy brány podniku opustilo lon

i jen 141 vozů. Poté, co v roce 1998 poklesl prodej domácích značek na tuzemském trhu na méně než polovinu, tak padne za minulý rok další rekord.

Za prvních jedenáct měsíců neslo pouze jedno ze tří prodaných nákladních aut v zemi označení Made in Czech a výrazné zlepšení nelze očekávat ani po započtení prosincových výsledků. Poradenská společnost Standard & Poors DRI, která se zabývá analýzou trhu automobilů, tento vývoj očekávala již před pěti lety a dává jej do souvislosti s podobně neslavným osudem další

ch automobilek ze střední a východní Evropy. "Výrobci z východní Evropy vyrábějí malé množství vozů a pro renomované výrobce je jednodušší na tyto trhy dovážet vlastní vozy," soudí Tim Armstrong ze Standard & Poors. Jako příklad dává kdysi známou maďarskou automobilku Raba, která se nyní soustředí na výrobu automobilových komponent, a pokles produkce zaznamenal i kdysi největší producent nákladních vozů na světě - ruský Kamaz. Jakkoli jsou čísla pesimistická, nelze podle ekonomů tuzemské automobilky vidět úplně na kolenou. Zejména Tatra má nyní šanci na oživení.

Byla zařazena do vládního programu revitalizace a po předpokládaném výrazném oddlužení by měla být solidně prodejným zbožím. "Ozvali se tři kvalitní zájemci. Nicméně informační memorandum směřuje k padesáti vybraným uchazečům," řekl v minulých dnech Miroslav Zámečník z Revitalizační agentury. Jediným známým jménem je zatím největší světový výrobce motorů Detroit Diesel. Tatra podle mluvčí Evy Kijonkové po výpadcích produkce z prvních tří čtvrtin loňsk

ého roku od září plynule vyrábí a zřejmě v nejbližší době získá několik zajímavých kontraktů. Výrobu nyní financuje vlastník firmy - Konsolidační banka. Ta Tatře podle dostupných informací poskytla úvěr čtyři sta milionů korun, který se automaticky obnovuje.

Zcela jiný scénář lze očekávat v případě Škody Liaz. Ta nyní výraznou část tržeb získává prodejem dílů a vedení společnosti přiznává, že nejpravděpodobnější variantou bude rozprodej firmy zájemcům po částech s tím, že vlastní výroba automobilů asi skončí. "Vše tomu nasvědčuje. Zřejmě se rozprodají závody a mateřský holding zanikne," uvedl zdroj z vedení Škody Plzeň. Poslední z domácích firem Daewoo Avia - má jako jediná zahraničního majitele, ale spojení s koncernem Daewoo zatím nepřineslo očekávaný efek

t. Produkce naopak rok od roku klesá. Obrat čeká firma po zahájení výroby nového vozu AD 100. Jeho premiéra se však několikrát posunula a nyní je stanoveno zahájení sériové výroby na letošní září. "Poprvé bude vůz představen začátkem léta," sdělil mluvčí Avie Jiří Kyncl. Všichni tři výrobci očekávají za loňský rok ztrátu, ale její výši zatím nechtějí sdělit.

Zdroj: MF Dnes z 19. 1. 2000



Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU