Program se podle ministra Miroslava Grégra zaměřuje jak na dokončení legislativní přípravy na vstup země do Evropské unie, tak na posílení spotřebitelského hnutí v ČR, které je třeba pozvednout na západoevropskou úroveň. Koncepce počítá i s širším zapojením ČR do mezinárodních struktur v oblasti ochrany spotřebitelů a s rozvojem elektronického obchodu.
Stěžejním prvkem koncepce je ochrana vnitřního trhu před nekalým jednáním, nutnost právních úprav v zájmu ochrany spotřebitele a důraz na budování důvěry v elektronický obchod, která je nezbytným předpokladem rozvoje nové ekonomiky.
Jde o to naplnit požadavek Bílé knihy na uznání práv spotřebitelů ve smyslu akčního programu Společenství na pomoc spotřebitelům z roku 1975. Jakkoli se v uplynulých dvou letech podle MPO v oblasti práv spotřebitelů mnohé zlepšilo, nedůvěra v prosaditelnost práva stále patří k významným politickým problémům. Bez potíží však v tomto směru není ani unie, kde implementace námětů Zelené knihy Přístup spotřebitele k právu a řešení spotřebitelských sporů na jednotném trhu neprobíhá zcela hladce.
"Naše řešení, které se opírá o síť nezávislých středisek pro spotřebitelské poradenství a řešení spotřebitelských sporů, organizovaných nevládními organizacemi, bylo nedávno nepřímo potvrzeno rozhodnutím Rady z 25. května 2000 (2000/C 155/01) o celospolečenské síti národních míst pro mimosoudní řešení," uvádí MPO. Česká síť 28 bezplatných poraden je srovnatelná s německou nebo francouzskou. Pro porovnání lze uvést, že Irsko má jedinou bezplatnou poradnu a Belgie nebo Rakousko nemají žádnou.
V ČR dnes působí na 600 občanských spotřebitelských organizací, které vedle publicistiky rozvíjejí i bezplatné poradenství a Česká republika jako první z kandidátských zemí ustavila Spotřebitelský poradní výbor jako oficiální platformu pro dialog mezi spotřebitelskými organizacemi a vládou. Problémem zůstává tržní dozor, který vesměs není meziresortně koordinován a významná část jeho výsledků není dostupná dalším státním orgánům. Jak zdůrazňuje MPO, dosažení účinné a pružné spolupráce v rámci celého systému dozorových organizací je nezbytnou podmínkou pro naše budoucí zapojení do systému RAPEX (Systém rychlé výstrahy před nebezpečnými výrobky).
Právě aktivitám ČR na nadnárodní úrovni věnuje materiál velkou pozornost. MPO poukazuje na to, že Česká republika musí v posuzované oblasti aktivněji vystupovat v mezinárodních organizacích, kde je členem příslušných výborů (OEDC, ISO COPOLCO), jakož i postupně se zapojit do dalších organizací zabývajících se spotřebitelskou politikou, jako je ISCAO či IMSN.