"První dva týdny roku 2008 ukazují, že trend rekordních výběrů z posledních měsíců loňského roku bude pokračovat. Pozvolný nárůst vybraných peněz známý z roku 2007 se letos neopakuje," uvedla s tím, že aktuální denní hodnoty s prvními pracovními týdny se rychle vrátily k 22 milionům korun z podzimu minulého roku.
Stát loni na mýtném vybral 5,565 miliardy korun, z toho v říjnu a v listopadu překročila vybraná částka půl miliardy korun. Nejsilnější den byl 28. listopad, kdy dopravci zaplatili 22,6 milionu korun. Nejvyšší výběry ŘSD eviduje vždy ve třetí dekádě příslušného měsíce. Firma Kapsch, která mýtný systém provozuje, letos očekává výběr mýta kolem šesti miliard korun.
"Intenzita kamionové dopravy s rozvojem hospodářství a spotřeby obyvatel stále roste. Je to celoevropský trend, nicméně zavedení mýtného ty růsty dokáže přibrzďovat. Bez mýta by situace vypadala hůř," dodala Vápeníková.
Celkem 81 procent mýtného zaplatila loni nákladní auta na dálnicích, zbytek na rychlostních komunikacích. Na nejvytíženější tuzemskou dálnici D1 připadá 40 procent vybraného mýta.
České kamiony se na mýtném podílely 61 procenty, když zaplatily 3,4 miliardy korun. Následují Slováci s 15 procenty, dopravci z Polska zaplatili šest procent a Maďaři 5,7 procenta. Mýtné na českých dálnicích platili řidiči ze 60 zemí. Mezi exotické plátce patřili například dopravci z Izraele, Libanonu nebo Libye.
Elektronický mýtný systém v ČR funguje rok a mýtné se v ČR zatím vybírá na 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Podle původní smlouvy k nim mělo do poloviny roku 2007 přibýt dalších 1200 kilometrů silnic první třídy. To se však kvůli problémům s výstavbou mýtných bran nestihlo a ministerstvo nakonec od této varianty ustoupilo.
Mýtné od letošního ledna platí kamiony o hmotnosti 12 tun a více. Od ledna 2009 se povinnost platit mýtné rozšíří i na malé nákladní vozy od 3,5 tuny.