Práci ve fabrice Lodži, druhém největším městě v Polsku, které leží zhruba 150 kilometrů na západ od Varšavy, našlo 1200 osob. Další nová místa vzniknou u dodavatelů. Nepřímé investice udělené dodavatelům americké korporace budou činit 53 milionů eur (1,4 miliardy korun).
Podle odhadu odborníků by v regionu, který po krachu textilních továren trpí vysokou nezaměstnaností, mohlo díky investici najít práci několik tisíc osob.
Právě dostatek kvalifikované pracovní síly byl jedním z důvodů, proč se Dell podle informace zástupců společnosti rozhodl pro Polsko. O investici se ucházelo také Slovensko. Další předností byla velikost a vysoký růst IT trhu bývalé komunistické země střední Evropy. Roli hrála i dopravní vzdálenost k zákazníkům v České republice, Německu, skandinávských a pobaltských zemích, kam výrobky z Lodže půjdou.
Výhodou je to, že lokalita je důležitým železničním uzlem a zanedlouho by podle plánů polské vlády mělo být město propojeno dálnicí se severem, východem a západem země.
V továrně, která byla postavena na 37.000 metrech čtverečních se budou postupně vyrábět všechny produkty firmy. "Nejprve notebooky, poté desktopy a do konce roku také servery," řekla ČTK marketingová ředitelka české a slovenské pobočky Anna Berdychová.
Další investici v Evropě Dell podle ní v nejbližší době neplánuje. "V průběhu pěti let budeme investovat ještě několik milionů dolarů do polské továrny," uvedla Berdychová.
Výroba v Lodži pokryje podle ředitelky poptávku v regionu. "Věříme, že společně se změnou strategie společnosti nám investice pomůže získat větší podíl na trhu, a to i na českém," zdůraznila Berdychová.
Firmu Dell před dvěma lety připravil o vedoucí postavení v odvětví domácí konkurent Hewlett-Packard. Ztracenou pozici chce společnost získat mimo jiné tím, že se již nebude spoléhat pouze na přímý prodej jako doposud. "Snažíme se oslovit zákazníky, k nimž jsme dříve nemohli, proto se naše produkty nově objeví v maloobchodě a prodávat zboží budeme i prostřednictvím partnerů," vysvětlila Berdychová. "To, že konkurence vyráběla na sklad, a dlouhé dodací lhůty, byly naší největší nevýhodou, obojí se nyní mění," doplnila.
Zákazníci v Česku, Británii, Irsku, Polsku a na Slovensku si budou moci zanedlouho koupit produkty Dellu v maloobchodním řetězci Tesco. Loni firma zahájila prodej počítačů v obchodních centrech největšího amerického i světového maloobchodního řetězce Wal-Mart. Nedávno rovněž ohlásila dohodu o prodeji svých počítačů v obchodech evropské společnosti DSGi. Prostřednictvím největšího řetězce maloobchodů s elektronikou Gome Group začal Dell nedávno prodávat zboží v Číně.
Dell od svého založení v 80. letech spoléhal na přímý prodej zákazníkům přes telefon a internet. Přímé prodeje považoval za důležitou nákladovou výhodu před konkurenty, kteří vesměs prodávají přes maloobchodní zprostředkovatele.