"Já to pokládám za tragédii pro českou ekonomiku," řekl k vývoji na Labi Šefara. Zlepšení plavebních podmínek mohou podle něj přinést stavby plavebních stupňů u Děčína a Přelouče, kterým však brání ekologické organizace. Jejich dokončení je tak v nedohlednu a zmizení nákladních lodí z českých řek podle něj reálně hrozí.
Vodní cesta je údajně klíčová proto, že reguluje dopravní trh v koridoru mezi Českou republikou a severoněmeckými přístavy. Právě tudy putuje ročně 25 milionů tun zboží. Z toho po řece jeden milion. "Díky tomu milionu na vodě se významně snižují ceny na železnici a silnici," řekl Šefara. Za tunu přepravenou po vodě se platí zhruba 800 korun, železnice si účtuje zlevněný tarif přibližně 2000 korun.
"V momentě, kdy se vodní doprava zastaví, tak železnice slevu ruší a vybírá stoprocentní tarif," tvrdí Šefara. Přeprava jedné tuny po železnici by tak mohla stát i více než 4000 korun. Vydělala by hlavně německá společnost Deutsche Bahn, která má na železnici mezi ČR a Hamburkem výsadní postavení. Německé vlaky jezdí z Hamburku až do Prostějova.
Naopak nákladní dopravu Českých drah by prý zmizení lodí přišlo draho. ČD totiž působí hlavně jako vnitrostátní přepravce a mimo jiné vozí zboží do českých říčních přístavů. Na vodní dopravě ČD tedy vydělávají. Neobejdou se bez ní ani producenti těžkých strojírenských výrobků, které se vyvážejí výhradně po vodě. "Odstraněním vodní dopravy zařízneme český těžký průmysl," tvrdí Šefara.
Za nepříznivé plavební podmínky a tím i odchod rejdařů do zahraničí mohou podle Šefary ekologické organizace, které brání výstavbě jezu u Děčína a kanálu u Přelouče. Právě u Děčína je kritický úsek řeky, kde hladina často klesá pod ekonomicky únosných 140 centimetrů. Rekordně nepříznivý byl hlavně loňský rok, kdy Labe bylo splavné pouhých 182 dní.
Kvůli stížnostem a žalobám ekologů se ŘVC nedaří dlouhodobě utratit peníze, které na výstavbu vodní cesty dostává od fondu dopravy. Loni plán počítal s investicemi přes 700 milionů korun, státní organizace ŘVC nakonec utratila pouze 350 milionů. Letošní plán počítá s 800 miliony; kolik nakonec ŘVC do výstavby dá, není podle Šefary jasné.
ŘVC se tak na rozdíl od partnerských organizací Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční dopravní cesty nepotýká s nedostatkem peněz. "Vždy jsme měli dostatek peněz a jediný problém byl v tom, jak ty peníze proinvestovat," řekl Šefara. Projekty jsou přitom již připraveny.
Blíže k zahájení výstavby je kanál u Přelouče za 2,4 miliardy korun, který se skládá ze souboru 47 dílčích staveb. Na 17 z nich v hodnotě zhruba půl miliardy má již ŘVC stavební povolení. Zahájení staveb však blokuje ekologické sdružení Děti Země, které proti vydanému povolení protestuje u soudu. Proti stavbě je i ministr životního prostředí Martin Bursík.
Stupeň Přelouč má umožnit lodím doplout až do Pardubic; nyní končí ve Chvaleticích. "Když loď dopluje do Pardubic, které jsou v centru ČR, tak se vyplatí dovézt zboží tam, místo do Mělníka; sníží se totiž náklady na tunu," zdůvodnil záměry ŘVC Šefara. Pardubice jsou podle něj přirozeným dopravním uzlem, kam vede železniční koridor i dálnice.
Pro splavnost Labe směrem do Německa je důležitější jez u Děčína. Zahájení stavby je však v nedohlednu. Podle Šefary neobstojí argument ekologů, kteří říkají, aby se lodě přizpůsobily řece a ne řeka lodím. Limitní ponor 140 centimetrů je totiž podle něj na hranici technických i ekonomických možností. "Kdo to říká, nezná Archimedův zákon," uzavřel Šefara.
Plavební cesta je v České republice dlouhá 340 kilometrů. Z necelých 110 lodí české říční flotily již jezdí dlouhodobě v zahraničí 60 procent plavidel, neboť plavba po Labi se rejdařům přestává vyplácet. České lodě přepraví ročně kolem dvou milionů tun nákladu, přičemž stále větší podíl připadá na vodní cesty, které se České republice vyhýbají.
V Poslanecké sněmovně se objevil návrh, aby nafta pro lodní dopravu byla osvobozena od spotřební daně. Nebyl však úspěšný. Poslanec ČSSD Petr Rafaj, který s ním přišel, se nyní poradí s odborníky na vodní dopravu a pravděpodobně se pokusí ho podat znovu. Lodní dopravci podle něj poukazují na to, že v okolních zemích osvobození existuje, zatímco v tuzemsku nikoli, což je prý znevýhodňuje.