Dopravce původně po kraji požadoval 546 milionů korun, o 78 více než vloni. Kraj přitom v rozpočtu na letošní rok počítal s navýšením pouze o sedm milionů. "Pokud se ta částka už nezmění, budeme muset již chválený rozpočet seškrtat o 16 milionů korun. Všechny škrty budou v rámci kapitoly doprava. Zatím mohu oznámit pouze desetiprocentní snížení podpory pro lodní dopravu, což přinese úsporu asi půl milionu korun," řekl dnes ČTK jihomoravský radní Jaroslav Pospíšil.
Zatímco na výši dotací se již obě strany dohodly, zbývá vyjednat minimálně tři další sporné body smlouvy. Tím prvním je změna výpočtu sankcí za zpožděné vlaky. Ty se nyní vztahují jen na spoje zpožděné více než 20 minut, kraj by ale chtěl tento limit krátit na polovinu. Kraj by do smlouvy také rád začlenil plán obnovy vozového parku. Podle Pospíšila by měl kraj získat letos stejně jako vloni tři nové soupravy Regionova, další dvě pak v roce 2009. "Zcela novým problémem se ukázalo rušení prodeje jízdenek ze strany ČD na vybraných nádražích. Cestující si tak musejí kupovat jízdenky přímo ve vlaku, kde jim ale průvodčí nejsou schopni prodat jízdenku pro celý Integrovaný dopravní systém (IDS), ale jen pro cestu vlakem," řekl Pospíšil.
Jihomoravský kraj chce v jednáních s dopravcem pokračovat i po uzavření smlouvy. "Nechceme, aby se tahle situace v budoucnu opakovala a chceme proto ještě do konce prvního pololetí předjednat smlouvu na příští rok a výhledově také na rok 2010. Do té doby by měl být začleněn do IDS celý kraj a dojde určitě k navýšení vlakových kilometrů," řekl Juránek.
Kraj je podle něj připraven u vybraných tratí vypsat výběrové řízení na provozovatele. To v případě, že se s dopravcem na těchto tratích nedohodne na ceně provozu. "Ne vždy se totiž s navýšením objednaných kilometrů musí zvednout také dotace. Začleněním linky do IDS a provázáním s autobusy se může zvednout vytížení vlaků až o desítky procent," dodal Juránek.
Smlouvu s Českými drahami pro letošní rok zatím uzavřelo devět ze 14 krajů. Posledním byl zatím Zlínský kraj, který za spoje letos dráhám zaplatí o procento více, tedy 210 mil. Kč. Dohodu zatím dráhy nepodepsaly v krajích Libereckém, Plzeňském, Jihomoravském, Olomouckém a na Vysočině. Dráhy očekávají, že se tak stane nejpozději na přelomu ledna a února. S většinou krajů se dráhy již dohodly včetně penalizací za zpoždění a zbývá nalézt pouze vhodný termín k podpisu smlouvy.
Výjimkou byl právě Jihomoravský kraj, který odmítal navrhované navýšení cen. Podle ČD navýšení o 78 milionů odpovídá tomu, že kraj pro letošní rok navýšil objednávku železniční dopravy o asi pět procent. Kraj si po několika jednáních vynutil předložení podrobného vyúčtování prokazatelných ztrát, podle něhož chtěl vypočítat konečnou sumu.
Další nedorozumění do vyjednávání mezi oběma stranami přinesl počátkem ledna dopis, který kraj obdržel od ČD a podle kterého se od 3. března zastaví osobní doprava na šesti tratích, pokud se obě strany na smlouvě nedohodnou do 16. ledna. Redukce provozu vlaků odpovídá letošnímu navýšení objemu dopravy o pět procent. Juránek dopis označil za ultimátum, podle ČD šlo o nedorozumění.