Prazdroj prodal téměř 11 milionů hektolitrů piva

29.01.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 29. ledna (ČTK) - Plzeňský Prazdroj prodal loni v Česku a v zahraničí více než 10,9 milionu hektolitrů piva. Dvouprocentní meziroční růst zajistilo zejména zvýšení prodeje v 56 zemích světa, kde podnik uplatnil 2,76 milionu hl. piv, meziročně o sedm procent více. Domácí prodej posílil o půl procenta. Finanční výsledky zveřejní skupina, jejíž loňský fiskální rok končí posledního března, v květnu. Novinářům to řekl generální ředitel největšího českého pivovaru Mike Short.

Výsledky za celý český trh budou v únoru. Podle odhadů šéfa pivovarského svazu Jana Veselého má celkový výstav dosáhnout historicky rekordní hranice 20 milionů hl., což by bylo meziročně o jedno procento více. Český export zřejmě vzroste z 3,54 milionu na 3,7 milionu hl.

Domácí odbyt Prazdroje loni posílil o půl procenta na necelých 8,2 milionu hl. Ovlivnilo ho mimořádné počasí v dubnu a květnu, kdy padly rekordy. Vede značka Gambrinus, nejprodávanější české pivo, Radegast si udržuje pozici lídra na Moravě. Pilsner Urquell těžil z rostoucí obliby celého prémiového segmentu, Velkopopovický Kozel pokračoval v dvojciferném růstu. Všechny značky překročily jeden milion prodaných hektolitrů a překonaly historické hranice. "Na tuzemském, silně nasyceném trhu je příležitostí ke zvyšování prodeje málo. Zaměříme se na prémiový segment. Jsem proto potěšen nárůstem prodejů Pilsneru Urquell o téměř tři procenta i přes zvýšení cen piva," uvedl Short. Podnik zdražil pivo loni v listopadu v průměru o šest procent.

Zahraniční prodeje vzrostly v porovnání s rokem 2006 o sedm procent na 2,76 milionu hl. Licenční výroba na Slovensku v Rusku a Polsku posílila o 6,7 procenta a činila 1,91 milionu hl. Přímý vývoz činil 846.000 hl, meziročně o 7,7 pct. více. Pivovar opět posílil pozici exportního lídra. Stěžejními trhy zůstávají Německo, Španělsko, Skandinávie a USA. Celkem 675.000 hl se na výsledku podílel prémiový ležák Pilsner Urquell, vlajková loď mateřské skupiny SABMiller, jehož firma vyvezla o 4,5 procenta více. V Německu si drží prvenství mezi dováženými pivy, k novým trhům se zařadily Albánie, Gruzie a Srbsko. Zbytek loňského vývozu tvořil hlavně Velkopopovický Kozel směřující do 30 zemí. "Díky striktně kontrolované licenční výrobě je nejprodávanějším českým pivem v zahraničí," uvedl Short. SABMiller ho loni podpořil silnou marketingovou kampaní.

"Od roku 2000 narostl vývoz dvojnásobně. Dalšího zdvojnásobení chceme dosáhnout v následujících pěti letech," řekl mluvčí pivovaru Jiří Mareček.

Podnik podle Shorta dokončil hlavní investiční projekty v plzeňském závodě, které vytvořily optimální podmínky pro růst exportu. Šlo o modernizaci varny, výstavbu stáčírny a instalaci nových kvasných a dozrávacích tanků s ohledem na rostoucí export. Skupina s pivovary v Plzni, Nošovicích (Radegast) a Velkých Popovicích chce v ČR do deseti let investovat 15 miliard Kč. Za finanční rok do března 2007 vložila do technologie, obalů a podpory prodeje 3,5 miliardy korun.

Plzeňský Prazdroj utržil od dubna 2006 do konce loňského března 14,42 miliardy Kč, o 6,4 pct. více. Čistý zisk vzrostl o 2,6 procenta na 3,46 miliardy korun. Výsledkům pomohly investice a export.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK