Novela obsahuje výčet zakázaných klamavých a agresivních praktik převzatý z příslušné evropské směrnice. Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Římana (ODS) jde o jedinou možnost, jak evropskou směrnici převést do zdejšího práva, aby se Česko vyhnulo případnému postihu Evropské komise. Někteří obchodníci klamavé či agresivní praktiky na tuzemském trhu stále používají, takže novela by měla posílit ochranu spotřebitelů, uvedlo již dříve Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS).
Novela jako příklad agresivní praktiky uvádí situaci, v níž prodejce vytváří dojem, že zákazník nemůže odejít bez toho, aby danou věc či službu koupil. Obchodník také nebude smět vyhrožovat, že pokud si spotřebitel nabízené zboží nekoupí, ohrozí tak své podnikání, pracovní místo nebo existenci. Mezi agresivní praktiky ale nebude patřit doručování reklamních letáků a katalogů do poštovních schránek.
Prodejce nebude smět podle novely požadovat peníze za výrobky a služby, které dodal, ačkoli si je spotřebitel neobjednal. Obchodníci už také nebudou smět uvádět nepravdivé prohlášení, že jejich výrobky a služby umějí vyléčit nějakou nemoc, poruchu nebo postižení. Novela naopak prodejcům umožňuje srovnávací reklamu v případech, kdy srovnává vlastnosti zboží a služeb, které jsou důležité, dají se ověřit a jsou charakteristické. Tímto způsobem budou moci porovnávat i ceny.
Novela podle SOS také umožní dozorovým orgánům účinněji postihovat prodejce, kteří klamavé a agresivní praktiky používají. Jde například o organizátory reklamních zájezdů, na kterých jsou především starším lidem nabízeny různé výrobky, uvedla mluvčí SOS Ivana Picková. Novela podle ní zakazuje i nabízení různých výrobků, o kterých prodejci nepravdivě tvrdí, že mají léčivé účinky.
Navrhované změny ocenil po schválení v horní komoře parlamentu senátor a dlouhodobý bojovník proti hazardu Josef Novotný (SNK ED). Na jejich základě chce dát podnět Radě pro reklamu k odstranění na číselných tabulí na hernách, které lákají na údajný zvyšující se jackpot s výhrou až 10.000 korun. Podle senátora je to "jasná a zjevná klamavá reklama na výhru".