Více cestujících přepravily vnitrostátní i mezinárodní vlaky. Na vnitrostátních linkách zaznamenaly dráhy půlprocentní nárůst na 179,951.000 cestujících. Rychleji, o 1,25 procenta, rostla mezinárodní doprava, kterou loni využilo 1,967.000 cestujících. Většina klientů drah využívá zákaznickou slevu; loni si kartu s touto slevou pořídilo 150.000 cestujících.
Přes pokračující modernizaci vagonů i celých souprav zůstává největším problémem osobní dopravy ČD zastaralý vozový park. Část rychlíkových vagonů je starší třiceti let, pražské příměstské vlaky jsou ještě o deset let starší. Do nákupu nových vlaků a vagonů proto chtějí dráhy letos investovat 3,6 miliardy korun.
Na místních tratích má podle plánu přibýt 29 nových jednotek Regionova, které vznikají přestavbou starých motoráčků řady 810. Ve velkých městech dráhy nasadí osm nových příměstských jednotek CityElefant. Za komfort si však cestující musejí připlatit. Od prosince loňského roku dráhy totiž zdražily jízdné pro většinu cestujících zhruba o sedm procent.
České dráhy provozují z finančního hlediska dva druhy vlaků. Rychlíky a regionální spoje platí ministerstvo dopravy, respektive kraje; celkem od nich dráhy loni inkasovaly zhruba osm miliard korun. Vlaky vyšších kategorií InterCity, EuroCity a SuperCity dráhy loni provozovaly na vlastní podnikatelské riziko.
I díky navýšení plateb od ministerstva dopravy zhruba o miliardu vykázaly dráhy za loňský rok 50milionový zisk. Je to vůbec poprvé, kdy ČD skončily v plusu. Letos dráhy dostanou od ministerstva dalších 700 milionů korun navíc, neboť stát na rozdíl od loňska bude platit i za vlaky EC a IC. Jediné vlaky, které budou dráhy provozovat za vlastní peníze, tak zůstanou spoje Pendolino.