Prošetřování souvisí s dnešním zveřejněním zprávy, podle níž se průměrné poplatky za správu bankovních účtů napříč "sedmadvacítkou" výrazně liší. Pohybují se od nuly do více než 80 eur (přes 2000 korun).
EK chce vytvořit jednotný trh v oboru finančních služeb, který by zajistil spotřebitelům levnější služby a jejich větší rozmanitost. Jde například o půjčky, využívání kreditních karet či bankovních služeb. Podle eurokomisařky pro ochranu spotřebitelů Megleny Kunevové pak jde o to zajistit lepší srozumitelnost a transparentnost cen takovýchto služeb.
Sondáž, která se letos zaměří na maloobchodní finanční služby, by měla posílit konkurenci v tomto sektoru. "Uskuteční se cílený průzkum, jehož účelem bude lépe poznat faktory, které podmiňují transparentnost cen, srovnatelnost a mobilitu spotřebitelů v oblasti finančních služeb," uvedla EK.
Kromě toho se komise hodlá zaměřit také na přeshraniční prodej spotřebního zboží, jako jsou například fotoaparáty, kompaktní disky či knihy. "Důvěra spotřebitelů v přeshraniční prodej je i nadále nízká a je třeba provést průzkum cenových rozdílů zboží, kterého se tento prodej týká," uvedla.
Zpráva (Consumer Market Scoreboard) ukázala problémy, nicméně upozornila i na problémy či poznámky spotřebitelů k dalším sektorům, například energetice či telekomunikacím. Těm se Brusel bude podobně pečlivě jako bankovnímu sektoru věnovat později.
V dokumentu se například uvádí, že ceny pevných telefonních linek v Belgii jsou o 20 procent vyšší než v sousedním Nizozemsku. Elektřina v Itálii je zase dvakrát tak drahá než v Řecku či Finsku. Spotřebitelské organizace si zase stěžují, že ceny fotoaparátů se často i mezi sousedícími státy liší až o 30 procent.