AXA: Bez důchodové reformy nás čeká katastrofa

04.02.2008 | , Finance.cz
DŮCHODY A DÁVKY


perex-img Zdroj: Finance.cz

V České republice je skupina AXA předním poskytovatelem životního pojištění a penzijního připojištění. Od února letošního roku má skupina AXA pro ČR s SR nového generálního ředitele. Přinášíme vám rozhovor s novým generálním ředitelem Dušanem Doliakem.

AXA je přední světovou společností v oblasti finančního zabezpečení a správy majetku. V České republice je předním poskytovatelem životního pojištění a penzijního připojištění.

Dobrý den, stal jste se novým šéfem skupiny AXA pro Česko a Slovensko a nahradil jste Petra Žaludu, který po více než deseti letech práce pro skupinu přijal nové výzvy v jiné společnosti. Jaké máte zkušenosti z oblasti pojištění a penzijního připojištění?
Ve Skupině AXA pracuji již od roku 2005 a na post generálního ředitele přicházím z pozic provozního ředitele pro Českou republiku a Slovensko a vedoucího AXA životní pojišťovny na Slovensku. V minulosti jsem kromě jiných společností pracoval v Poisťovne Slovenskej sporiteľne a životní pojišťovně Nationale Nederlanden. Domnívám se tedy, že oblast podnikání skupiny AXA i ji samotnou znám velmi dobře a jsou za mnou vidět konkrétní výsledky. To bylo pro akcionáře při výběru nového generálního ředitele asi rozhodující.

Jak říkáte, oblast důchodů je Vám velmi blízká. Pojďme se tedy věnovat nejprve této oblasti. AXA penzijní fond získal titul Penzijní fond roku 2007. V čem jsou vaše přednosti oproti konkurenci?
Velmi si vážíme získaného ocenění, zvláště s ohledem na skutečnost, že AXA se problematice věnuje dlouhodobě a detailně. Domnívám se, že porota kladně ohodnotila naši snahu nabízet vždy něco navíc. Jako první jsme například přišli s věrnostním programem AXA CLUB. V rámci něho získají klienti speciální AXA platební kartu, jejímž prostřednictvím si šetří na důchod, neboť získávají slevy u obchodníků a odměny za využívání karty, které se jim připisují na účet penzijního připojištění. Navíc získávají zdarma asistenční služby až do částky 49.000 korun ročně. Nově jsme také umožnili sjednání penzijního připojištění on-line s odměnou až 7500 korun. A v neposlední řadě AXA penzijní fond má vynikající hospodářské výsledky a klientům nabízí dlouhodobě stabilní míru zhodnocení prostředků.

Je jasné, že důchodová reforma je nevyhnutelná. Jak vůbec vidíte budoucnost v oblasti penzí v České republice?
Bohužel o potřebě penzijní reformy se pouze mluví, ale konkrétní kroky k jejímu provedení nebyly provedeny. Naopak se mi zdá, že se spíše vzdaluje než přibližuje. Pokud nebude penzijní reforma provedena, čeká nás v oblasti důchodů katastrofa, protože současný systém je do budoucna neudržitelný. Nezmění-li se urychleně systém, klesne poměr mezi důchodem a čistou mzdou (tzv. náhradový poměr) ze současných 48 procent na 25 procent v roce 2050, a to není pro dnešní pracující zrovna povzbudivá vyhlídka. V Česku bychom se mohli inspirovat například úspěšně provedenou penzijní reformou na Slovensku. Byla to sice poměrně velká změna, která zpočátku narážela na mnoho překážek, ale její přínosy jsou již zřetelné.

AXA vstoupila na český trh v březnu letošního roku po celosvětovém převzetí skupiny Winterthur. Jak tuto akvizici vnímáte? Naplnila se očekávání, která do ní byla vkládána?
Domnívám se, že převzetí skupiny Winterthur bylo správné strategické rozhodnutí. V Česku se značka AXA velice dobře etablovala a nabídla klientům řadu nových služeb, od podílových fondů přes nové druhy investičního pojištění až po zmíněný věrnostní program. Spokojený jsem rovněž s našimi výsledky, ačkoliv na trhu panuje opravdu silná konkurence a oblast provizního odměňování externích obchodníků není zrovna ideální. AXA penzijní fond například za první tři čtvrtletí loňského roku vydělal 768 milionů korun, což je o 50 procent více než ve stejném období loni.

Šéfem finanční skupiny AXA se stáváte po necelém roce jejího působení v České republice a na Slovensku. V jakém stavu ji přebíráte?
Musím říci, že AXA je ve výborné kondici a to také díky dlouholetému působení Petra Žaludy jako generálního ředitele. Petr je schopný manažer, který udržel dlouhodobě firmu ve skvělé formě.

Jako nový generální ředitel máte určitě své vize. Plánujete nějaké změny? Jaké jsou například vaše „penzijní“ cíle do budoucna?
Rád bych pokračoval ve strategii, kterou jsme si v AXA již v minulosti stanovili. S mým jmenováním na pozici generálního ředitele se tedy směrování skupiny v Česku a Slovensku nemění. Nyní se nacházíme v období, kdy se zaměřujeme především na další získávání nových klientů,  rozšiřování distribuční sítě a nabídku nových služeb. AXA penzijní fond stále patří mezi největší penzijní fondy v ČR a naší ambicí je během následujících několika málo let být z pohledu objemu spravovaných aktiv jedničkou na trhu. Myslím, že máme všechny předpoklady, abychom tohoto cíle dosáhli.

AXA ovšem není pouze penzijní fond, důležitým hráčem je také v oblasti pojištění. V současné době nabízí pouze životní pojištění. Ovšem to se má v tomto roce změnit, když pojišťovna začne nabízet také produkty neživotního pojištění. Co si od tohoto rozšíření slibujete?
AXA je jednou ze tří největších pojišťoven na světě a kromě životního pojištění, penzijního připojištění a podílových fondů, které nabízí v České republice, poskytuje v zahraničí právě také neživotní pojištění a dále vybrané bankovní služby. Vstup do oblasti neživotního pojištění v České republice je tedy logickým krokem. Všechny tyto služby lze vzájemně propojit, využít výhod křížového prodeje a současných distribučních kanálů a klientovi tudíž přinést komplexní finanční zabezpečení a výhodnější nabídky. Uvědomujeme si, že oblast neživotního pojištění je vysoce konkurenční a nebude snadné získat nové klienty, ovšem stále zde vidíme silný potenciál, navíc máme dlouholeté zkušenosti a klientům můžeme nabídnout vždy něco navíc.

Kdy a na jaké nové produkty se mohou klienti těšit?
V oblasti neživotního pojištění začneme s pojištěním motorových vozidel (povinné ručení i havarijní pojištění) a pojištěním nemovitostí. Nabízet je začneme ve druhém pololetí 2008. Klienti se určitě mohou těšit na produkty, které budou vynikat svojí jednoduchostí, snadností získání, rychlostí vyřízení pojistných událostí a kvalitními asistenčními službami. Rádi bychom nabídli také úplně nový model poskytování pojistného plnění, tzv. materiální plnění. Vzniklá škoda nebude hrazena v penězích, ale například rozbité sklo u auta bude vyměněno ve smluvním autoservisu pojišťovny. Tento systém je výhodný pro pojišťovnu i klienta. Klient má méně starostí s vyřizováním a pojišťovna kvalitní ochranu před pojistnými podvody. Navíc má AXA oproti individuálnímu klientovi lepší vyjednávací pozici o ceně služeb u servisních firem.

Rozšíření produktů o neživotní pojištění bude asi velkou změnou a nepochybně znamená navýšení administrativní náročnosti a rozšiřování personálních kapacit. Odrazí se to nějak na službách klientů či jejich výnosech?
Poskytování neživotního pojištění si sice vyžádá určité nárůsty v personální oblasti, ale nepůjde o nic převratného. AXA již poskytuje životní pojištění, takže má dostatek spolupracovníků, kteří mohou pojištění motorových vozidel či domácností nabízet. Neživotní pojištění bude poskytováno samostatným právním subjektem, který bude sice součástí skupiny, ale bude mít své vlastní účetnictví. V prvních letech samozřejmě počítáme, že hospodářský výsledek neživotní pojišťovny bude ovlivněn investicemi do rozjezdu, což ovšem bude kompenzováno budoucími příjmy. AXA patří mezi největší světové společnosti, takže s financováním není žádný problém.

S jakými dalšími novinkami přijde skupina AXA v roce 2008?
Určitě budeme dále rozšiřovat vlastní distribuční síť, tedy počet poboček či expozitur. Na konci roku 2009 bychom chtěli široké veřejnosti začít poskytovat vybrané bankovní služby. V první fázi je plánujeme nabídnout současným klientům, postupně v rámci modelace produktových balíčků i klientům novým. Chtěli bychom poskytovat výhodný spořící účet se všemi parametry umožňujícími platební styk (tj. včetně platební karty apod.), hypoteční úvěry, které jsou vhodným doplňkem životního pojištění, a spotřebitelské úvěry.

AXA se věnuje také charitativním projektům. Jste generálním partnerem sbírky Světluška, která pomáhá zrakově postiženým. Jak hodnotíte 5. ročník?
AXA Světlušku podporuje již druhým rokem a naši spolupráci hodnotím velmi pozitivně. V roce 2007 byly uspořádány dva semináře pro rodiče dětí s kombinovaným postižením, byly nakoupeny kompenzační pomůcky pro slabozraké a nevidomé a bylo předáno několik vycvičených vodících slepeckých psů. Součástí aktivit v rámci projektu Světluška byla i unikátní kavárna POTMĚ. Celková částka, která přibyla na konto Světlušky v roce 2007 přesáhla 11 milionů korun, z čehož více než dva miliony přispěla AXA. Velmi mě také těší, že Světlušku podpořili i sami naši zaměstnanci. Ačkoliv je Světluška asi nejviditelnějším námi podporovaným projektem, výrazně se také AXA angažuje v projektu Na Zelenou! Bezpečné cesty do škol, který má za cíl zvýšit bezpečnost dětí při jejich cestě do škol, a pomáhá Nadaci Křižovatka, která bojuje proti syndromu náhlého úmrtí novorozenců.

AXA působí v mnoha zemích a vy jste dlouho pracoval na Slovensku.  Je nějaký rozdíl ve strategii pro Českou a Slovenskou republiku?
AXA na celém světě uplatňuje strategii jedné značky. Sdílíme tedy hodnoty a cíle celé skupiny, zároveň se ale snažíme být flexibilní a přizpůsobovat se konkrétním trhům. Český a slovenský trh jsou si z historického hlediska velmi podobné, ovšem můžeme v něm najít rozdíly například v míře využívání jednotlivých produktů či v konstrukci penzijního systému. Nicméně strategie je pro oba trhy velmi podobná – důrazný marketing, propojení jednotlivých služeb, výhody a přidané služby zdarma a kreativní přístup k vývoji produktů.

Poslední poměrně obligátní otázka, kde bude skupina AXA za 10 let?

Za deset let bude AXA nabízet kompletní finanční zabezpečení pod jednou střechou a díky výhodným a kvalitním službám, dobré distribuci, určité dravosti a skvělým zaměstnancům bude patřit mezi největší finanční skupiny v Česku i na Slovensku.

Děkuji za rozhovor,
Elena Ondrová, Finance.cz

 

Dušan Doliak

Dušan Doliak (42) má dlouholeté zkušenosti z managementu v oblasti pojišťovnictví. Ve skupině AXA pracuje od roku 2005, nejdříve jako výkonný ředitel slovenských společností Credit Suisse Life & Pensions a Winterthur, předchůdců AXA penzijního fondu, a od roku 2006 rovněž jako provozní ředitel skupiny AXA pro ČR a SR a vedoucí AXA životní pojišťovny na Slovensku. Od února 2008 zastává pozici generálního ředitele skupiny AXA pro Českou republiku a Slovensko. Vystudoval Strojní fakultu STU v Bratislavě a získal titul Master of Marketing (MM) na Tilburg Institute for Advanced Studies in Management v Nizozemí. Dušan Doliak je ženatý, má 3 děti a mezi jeho zájmy patří především softwarové technologie.

Autor článku

Elena Ondrová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: DŮCHODY A DÁVKY