"Loňský vývoj obratu družstevních prodejen je při stávající konkurenci na českém trhu velmi dobrý. O to více, že se momentálně otevírá méně družstevních prodejen. Lidé se zkrátka začínají vracet do menších obchodů," řekl ČTK a Hospodářským novinám předseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev Zdeněk Juračka.
Zhruba padesát spotřebních družstev v Česku provozuje pět typů obchodních řetězců, které zahrnují diskontní prodejny, supermarkety i hypermarkety. Pokud by více než tři tisíce družstevních prodejen měly jednoho vlastníka, tak by jim na loňském žebříčku deseti největších obchodníků patřilo s obratem přes 27 miliard korun šesté místo.
Pátá skupina Rewe, která v Česku provozuje supermarkety Billa a diskontní prodejny Penny Market, měla loni odhadovaný obrat 31,6 miliardy korun. "Tak hustou síť prodejen jako mají spotřební družstva u nás nemá nikdo," podotkl Juračka, podle kterého spotřební družstva mají díky vysokému počtu prodejen dobrou pozici při jednání s dodavateli.
Spotřební družstva se nyní horečně připravují na plánovanou expanzi nadnárodních obchodních řetězců do menších měst, v nichž družstevní prodejny dosud soupeřily především s diskontními prodejnami. Do malých měst mají namířeno například společnosti Tesco či Kaufland, které zde chtějí stavět menší prodejny. V Česku navíc brzy zahájí expanzi polský obchodní řetězec Žabka patřící investiční skupině Penta, který chce ještě letos na tuzemském trhu otevřít prvních několik desítek malých samoobsluh.
"Do konce dubna budeme mít 60 procent družstevních prodejen pod společnou značkou Coop, do které se začlení i prodejny Jednota a Konzum," uvedl Juračka, podle kterého budou mít družstevní prodejny jednotné označení, vnitřní interiér či slevové akce. Družstevní obchody chtějí také rozšířit portfolio výrobků prodávaných pod vlastní značkou Coop, kterých nyní nabízejí zhruba sedm stovek druhů, a plánují společnou reklamní kampaň. "Je to obrana proti invazi zahraničních obchodních řetězců do menších sídelních útvarů," dodal Juračka.
Deseti největším obchodním řetězcům v roce 2007 podle předběžných výsledků sestavených společností Incoma Research a časopisem Moderní obchod vzrostly tržby meziročně o 31,3 miliardy korun na rekordních 289,1 miliardy korun. Desítka největších obchodníků loni posílila podíl na tuzemském trhu, který se v oblasti rychloobrátkového zboží zvýšil z 63 procent v roce 2006 na 66 procent. "Odhadujeme, že v roce 2010 bude tržní podíl (deseti) největších obchodníků činit zhruba 70 procent," upozornil Tomáš Drtina ze společnosti Incoma Research.
První místo na žebříčku největších obchodníků loni obhájila s odhadovanými tržbami 51,1 miliardy korun maloobchodní skupina Schwarz, která provozuje prodejny Lidl a Kaufland. O druhou a třetí příčku se dělily společnosti Ahold (hypermarkety Hypernova a supermarkety Albert) a Tesco Stores ČR, z nichž každá loni vykázala tržby 42 miliard korun. Na čtvrté pozici se umístila velkoobchodní společnost Makro Cash&Carry (39,3 miliardy korun) a pátá byla skupina Rewe (31,6 miliardy korun), která v Česku vlastní supermarkety Billa a diskontní prodejny Penny Market.