Drtina: Počet nákupních center se do roku 2010 zvýší až o třetinu

06.02.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 6. února (ČTK) - Počet nákupních center by se měl v České republice v následujících třech letech zvýšit až o třetinu. Nyní v českých městech funguje zhruba 230 nákupních center různých velikostí, z nichž osm desítek lze zařadit do kategorie velkých nákupních komplexů. Na dnešní konferenci Retail Summit v Praze to řekl Tomáš Drtina ze společnosti Incoma Research.

"Posilovat budou všechny typy center," dodal Drtina, podle kterého budou přibývat jak velké shopping mally, tak především méně rozložitá nákupní centra na okrajích menších měst, takzvané retail parky.

Například rakouská společnost Immoeast hodlá v ČR provozovat několik desítek menších nákupních center Stop Shop, která mají vyrůst poblíž již existujících hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen. "Retail parky chceme stavět ve městech, která mají aspoň 15.000 obyvatel," uvedl dnes jednatel společnosti Stop.Shop. Management Georg Dobler.

Plocha retail parků Stop Shop s několika obchody se má pohybovat od 3.500 do 7000 metrů čtverečních. Například pražské nákupní centrum Chodov, které patří mezi největší v zemi, má plochu 55.000 metrů čtverečních. Stavba prvního centra Stop Shop byla loni zahájena u Uherského Hradiště a letos podle Doblera přijdou na řadu Hranice, Příbram, Rakovník, Žatec, Krnov či Ústí nad Orlicí.

Velká nákupní centra by již neměla být stavěna na okrajích lidnatých měst, protože tyto lokality jsou obsazeny. Developeři se proto více zaměří na centrální oblasti měst. Například v Praze je podle Rostislava Nováka ze společnosti TK Development prostor pro nová nákupní centra na Chodově či v oblasti Pankráce.

Největší nárůst ploch odborníci předpokládají u obchodů s oděvy, které již nyní mají v nákupních centrech výsadní zastoupení. "Tahounem růstu (v oblasti nákupních center) budou také prodejny nabízející zboží pro volný čas a sortiment pro dům a zahradu, spotřební elektroniku a komunikační techniku," uvedl Drtina. Stále více lidí bude podle něj chtít v nákupních centrech navštěvovat gastronomická a zábavní zařízení. "Centra, kterým se toto nepodaří nabídnout, mohou mít problémy," uvedl.

Některá nákupní centra se již nyní kvůli rostoucí konkurenci, špatnému umístění či skladbě obchodů potýkají s nízkým počtem návštěvníků. Podle Drtiny sehraje důležitou roli to, zda méně úspěšná centra mají dlouhodobého investora, který projekt podrží a bude se snažit zatraktivnit nabídku obchodů. V opačném případě hrozí, že z některých málo navštěvovaných nákupních center se v budoucnu stanou například skladiště, autobazary či kancelářské komplexy. "Je to spirálový vývoj. Málo návštěvníků způsobí odchod nájemců, což se opět promítne v menším počtu návštěvníků," upozornil Drtina.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK