Výkony českých lodí v zahraničí narostly meziročně o více než 18 procent na 1,063.000 tun, přeprava na Labi, ať už vnitrostátní či přeshraniční do Německa, klesla o 6,6 procenta na 1,057.400 tun. "Pozitivních efektů plynoucích z vodní dopravy tak s pomocí českých provozovatelů užívají jiné státy," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Na lodích se vozí hlavně sypké materiály, jako jsou štěrky, písky nebo stavební sutě, zemědělské produkty, hnojiva a další chemikálie, rudy a uhlí. Jde o zboží, které má nízkou cenu za kilogram a nespěchá se s jeho dodávkou. Vyplatí se je proto převážet loďmi, které jsou levnější než vlaky či kamiony. Bez rejdařů se neobejde ani těžký průmysl, který vyrábí nadměrné kovové odlitky jako třeba turbíny.
České lodě se přesouvají do zahraničí již několik let. Jejich cílem je hlavně Rýn. Důvodem je nestálost hladiny Labe, především na kritickém úseku mezi Děčínem a německou hranicí. Nejhorší byla situace právě loni, kdy z celého roku bylo Labe ekonomicky splavné pouhých 182 dní. V roce 2006 to bylo o 26 dní více, v roce 2005 o 50 dní více.
Část rejdařů místo stěhování na evropské říční tepny raději ukončila činnost. Česká říční flotila se tak od roku 2003, kdy měla 136 lodí, zmenšila na loňských 107 lodí. "Určitě více než polovina jich jezdí mimo Českou republiku," řekl tajemník Sekce vodní dopravy Svazu dopravy Jiří Aster.
Pro labské kormidelníky je nejdůležitější údaj o stavu vody na vodočtu v Ústí nad Labem. Pokud ukazuje méně než 200 centimetrů vody, znamená to, že před státní hranicí s Německem je maximální možný ponor menší než 140 centimetrů. Tento ponor je ve zdejších podmínkách hranicí, která rozhoduje o tom, zda přeprava může být ekonomická či nikoli.
Řešením má být podle ministerstva dopravy i rejdařů nový jez u Děčína, který by hladinu Labe udržoval na potřebné výši. Jeho stavbu chystá MD již několik let. Jezu však není nakloněno ministerstvo životního prostředí a ekologická sdružení, podle kterých by stavba narušila místní ekosystémy. Ačkoliv je tedy jez zařazen na seznam prioritních dopravních staveb, začátek jeho budování je v nedohlednu.
Podle ředitele Ředitelství vodních cest Miroslava Šefary tak hrozí úplný odchod rejdařů z českého Labe, za což by údajně české firmy zaplatily desítky miliard korun. Zvýšila by se totiž cena železniční a silniční přepravy v koridoru ČR - severoněmecké přístavy, kudy ročně putuje 25 milionů tun zboží.
Ačkoliv lodní doprava každoročně zvyšuje své výkony, ve srovnání se silniční a železniční dopravou je popelkou. Po českých silnicích ročně putuje zhruba 450 milionů tun zboží, vlaky převezou necelých 90 milionů tun.