Banky si budou vyměňovat informace o neplatičích i korektních klientech později, než se předpokládalo. Vznik úvěrového registru bank má totiž zpoždění. Původně měl jeho provoz začít na konci uplynulého roku. Informace o svých dlužnících si však banky začnou vyměňovat nejdříve v polovině letošního roku. "Došlo k určitému zpoždění," přiznává Tomáš Denemark ze společnosti Aspekt kilcullen, která se na přípravě registru podílí. Příčinou zdržení jsou podle Denemarka jednání o technických náležitostech registru.
Registr by se tak měl podle něj rozběhnout "naživo" v květnu nebo červnu letošního roku po testovacím provozu, který by měl začít v dubnu. Zpoždění však bude mít i konkurenční registr, který připravuje společnost Profira. Ten měl vzniknout rovněž na konci loňska. Tento registr měl být přitom všeobecný, což znamená, že by byl otevřený i pro všechny firmy, které poskytují úvěry (leasingové společnosti, firmy splátkového prodeje...).
Komplikovaná legislativa
Podle ředitelky provozu a služeb Profiry Dany Casimaty je zdržení způsobeno zejména zákonem o ochraně osobních údajů. V současnosti tak Profira provádí analýzu právních podmínek. "Bude to trvat zhruba dva měsíce," dodává Casimaty. Zákon o ochraně osobních údajů však může zkomplikovat i rozjezd bankovního úvěrového registru. "Je však možné, že se zahájení provozu o několik týdnů zpozdí, a to s ohledem na právní prostředí České republiky: na jedné straně stojí zákon o ochraně osobních údajů a na straně druhé zákon o bankách," říká mluvčí České spořitelny Klára Gajdušková.
Zákon o ochraně osobních údajů má chránit občany před zneužíváním jejich osobních údajů. Na přípravě bankovního úvěrového registru se podílí šest velkých bank, které působí v ČR. Bankovní domy se stanou podílníky firmy CBCB (Czech bank credit bureau), která bude majitelem informací o dlužnících bank. Do projektu však budou zapojeny i další firmy. Společnost Aspekt společně s italskou firmou CRIF a americkou Trans Union založily na konci loňského roku společnost CCB - Czech Credit Bureau, která bude spravovat informační systém bankovního registru. To znamená, že bude například zpracovávat dotazy jednotlivých bank o platební morálce klientů.