Výrazně pomaleji, pětiprocentním tempem, se zvyšovaly prodeje klasických stolních počítačů. Loni se jich prodalo 455.000, což je 46procentní tržní podíl. Celkově trh s počítači loni vzrostl o čtvrtinu na 988.000 prodaných přístrojů. Podobné tempo zaznamenali prodejci i v roce 2006, stále větší podíl na celkové dynamice si však přisvojují přenosné počítače.
Důvodem masového rozšíření notebooků je podle odborníků především jejich klesající cena. Zatímco koncem roku 2006 stál přenosný počítač v průměru 20.300 korun, v závěru loňského roku to bylo 16.500 korun. Výjimkou již nejsou ani kvalitní přístroje v cenách pod 10.000. Stejným směrem jdou i ceny stolních počítačů.
Cenový vývoj však dělá vrásky výrobcům a distributorům. "My potřebujeme prodat o 25 procent kusů více, abychom zamazali dvacetiprocentní pokles ceny," řekl dnes například ředitel společnosti Tech Data Distribution Ondřej Pavlík. Pro specializované obchody představují dravou konkurenci také maloobchodní řetězce a internetoví prodejci.
Jejich podíl loni prudce vzrostl, nyní se v supermarketech a na internetu prodá shodně čtvrtina všech počítačů. Dá se přitom předpokládat, že vliv řetězců poroste. Například v Polsku, Německu nebo Francii se v samoobsluhách či hypermarketech prodává více než polovina počítačů. Hypermarkety dále tlačí na snížení cen, neboť prodávají computery s minimální marží.
Obchodníci i výrobci počítají s podobným vývojem na trhu i pro letošek, neboť rozšíření počítačů zatím neodpovídá standardu v zemích na západ od Aše. Pro srovnání uvedl Pavlík příklad Belgie, která má stejně obyvatel jako ČR a kde se loni prodalo 1,5 milionu počítačů. "Ta penetrace je tam mnohem dál, počítače tam využívají nejrůznější sociální vrstvy," řekl Pavlík.
Celosvětový prodej osobních počítačů loni stoupl o 14 procent na 269 milionů PC.