V automobilovém odvětví pracuje přes 124.000 lidí

21.02.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 21. února (ČTK) - Do domácího automobilového průmyslu je i přes nedostatek kvalifikovaných sil zapojeno stále více lidí. Jen v loňském roce se počet pracovníků firem zapojených do činnosti Sdružení automobilového průmyslu (SAP) zvýšil o 3896 na 121.440, což představuje meziroční nárůst o 3,3 procenta. Počty zaměstnanců v odvětví se přitom nepřetržitě zvyšují od roku 2004 a lidí v automobilovém průmyslu přibývá i letos. Za necelé dva měsíce letošního roku firmy sdružené v SAP přijaly dalších 2649 lidí. Vyplývá to z dnešních údajů SAP.

Při vzniku samostatné České republiky v roce 1993 v automobilovém průmyslu pracovalo přes 88.000 lidí. V dalších třech letech se jejich počty snížily, ale už v roce 1997 se odvětví vrátilo k výchozímu stavu, a od té doby s výjimkou let 1999 a 2003 dává práci stále většímu počtu lidí.

Nejvíce, téměř 73 procent, jich pracuje v dodavatelském sektoru. Výrobci vozidel a nástaveb se na celkovém počtu zaměstnaných podílejí téměř 27 procenty. Nejvíc lidí přitom pohltí středně velké firmy. Více než 1500 pracovníků zaměstnává pouze 14 firem, největší podíl mají firmy do 250 zaměstnanců (celkem 61 firem) a zbytek tvoří firmy od 250 do 1500 pracovníků (celkem 81 firem).

Mzda ve sdružení má v podstatě rovnoměrně rostoucí charakter a loni byla v porovnání s rokem 1993 téměř čtyřnásobná. Činila 24.291 Kč, což proti konci roku 2006 představuje nárůst o 7,53 procenta. Průměrná mzda v dělnických profesích v roce 2007 dosáhla 20.768 Kč, což představuje nárůst o 7,61 procenta. Průměrná mzda u firem SAP je přitom dlouhodobě o více než 11 procent vyšší než činí průměr za celou Českou republiku.

Firmy sdružení odvedly za rok 2007 na platbách sociálního a zdravotního pojištění více než 12 miliard Kč a zaměstnanci firem pak na daních a povinných odvodech dalších téměř deset miliard Kč.

Česká republika se v posledních letech postupně stává automobilovou velmocí. Výroba aut vylepšuje obraz celého průmyslu a zahraniční obchod se i díky tomu ocitá poslední dobou v přebytku, ačkoli někteří experti varovali před přílišnou závislostí na tomto odvětví.

Největším tuzemským výrobcem osobních aut je Škoda Auto, která loni zvýšila produkci o 12 procent na 623.529 vozů. Následuje kolínská TPCA, ta loni zvýšila výrobu o pět procent na 308.478 aut. V příštím roce začne vyrábět korejská automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. V první fázi chce Hyundai vyrábět 200.000 vozidel ročně, plná kapacita bude znamenat výrobu o 100.000 vyšší.

Členskou základnu SAP tvoří k letošnímu 18. únoru 156 firem. Z toho je 14 automobilek a výrobců nástaveb. Kromě Škody Auto a TPCA je to například ještě MTX, Tatra, Avia Ashok Leyland Motors, Iveco Czech Republic, Jawa Moto. Dále ji tvoří 122 dodavatelských firem a 20 dalších subjektů, například AGC Automotive Czech, Almet, Barum Contitnntal, Bosal ČR, Brano Group, TI Automotive AC, Metalplast Lipník n.B., Fezko, Gumotex, Motorpal.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK