Podle návrhů EK by výrobci měli upravit výrobu a vývoj motorů a aut tak, aby se emise z nových vozů od roku 2012 snížily ze současných 160 gramů CO2 na kilometr na 130. Dalších deset gramů by se pak mělo ušetřit pomocí energeticky úspornějších technologií v autech; třeba klimatizací či systémů pro sledování tlaku v pneumatikách a podobně.
Návrh počítá s tím, že se emise budou počítat za firmu a všechny její značky, nikoli za jednotlivé vozy. Zatímco malá auta produkují obecně méně zplodin, u větších je to více. Zásadní roli při výpočtu má hrát váha automobilů. Pokud výrobci nebudou podmínky splňovat, hrozí jim sankce.
"Většina zemí řekla, že je nespokojená s návrhem na snižování emisí," řekl po jednání náměstek ministra průmyslu Martin Tlapa. "ČR navrhla, aby to opatření platilo od roku 2015 pro všechny automobily, které se budou vyrábět po tomto datu," dodal.
Tlapa zdůraznil, že ČR vítá úsilí o snižování emisí, ale zároveň chce zajistit, že se tím nesníží konkurenceschopnost automobilek. "Není to jen debata o emisích, ale je to debata o tom, za jakých nákladů se budou vyrábět auta v budoucnu," řekl Tlapa.
Požadavek odkladu vysvětlil tím, že se výrobci musí na změny připravit. Není prý možné penalizovat někoho, kdo za stávajících pravidel vyrábí motory, avšak nebude schopen modelové řady stáhnout či upravit do navrhovaného roku 2012.