Výstavba českých dálnic a rychlostních silnic nabírá v posledních letech na tempu. Rekordní byl rok 2006, kdy ŘSD uvedlo do provozu 80 kilometrů dálničních komunikací. Letos se sice očekává pokles na zhruba 40 nových kilometrů, v dalších letech se ale, hlavně díky penězům z evropských fondů, tempo stříhání pásek na nových úsecích opět zrychlí.
Dokončen by měl být především úsek D47 z Lipníka nad Bečvou ke státní hranici s Polskem a také jižní část pražského okruhu mezi plzeňskou dálnicí D5 a brněnskou D1. "To odvede z města tranzit mezi Plzní a Brnem," uvedla Vápeníková. Po nové rychlostní silnici R7 se do tří let dostanou řidiči také z Loun do Chomutova.
Naopak prodloužení dálnice D3 se zatím nedočkají Jihočeši. V tříletém plánu ŘSD není ani jeden nový kilometr nejdelší chybějící dálnice. Podle mapy ŘSD se ale v následujících letech začne stavět na celé trase mezi Táborem a hranicí s Rakouskem. Úsek z Veselí nad Lužnicí na hranice by měl přitom platit soukromý investor v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru, tzv. projekt PPP.
Žádný kilometr nepřibude ani na rychlostní silnici R35, která má tvořit paralelní tah k dálnici D1 z Čech na Moravu. Kvůli dlouho nejasné trase není tato rychlostní silnice na seznamu prioritních dopravních staveb, který loni schválila vláda. Přesto se s její stavbou počítá. Jak dnes ČTK řekl šéf fondu dopravy Gustáv Slamečka, peníze na její přípravu jsou již připraveny.
Česká dálniční síť zatím měří zhruba 1000 kilometrů. K jejímu dokončení zbývá dobudovat dalších více než 1000 kilometrů, přičemž náklady se odhadují téměř na 400 miliard korun. ČR má k dnešku v podstatě dokončené pouze dvě dálnice, plzeňskou D5 a D2 směrem na Slovensko. Jde zároveň o jediná dvě dálniční spojení se zahraničím. Do roku 2010 by k nim měla přibýt dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem.
K dalšímu rozvoji výstavby dálnic výrazně přispívají evropské fondy. Do roku 2013 z nich může Česko čerpat rekordních 5,77 miliardy eur, což je při dnešním kurzu zhruba 145 miliard korun.
Naopak, výstavbu některých komunikací brzdí ekologické organizace, kterým se nelíbí zvolené trasy. Nejznámějším příkladem je dálnice D8 přes České středohoří nebo rychlostní silnice R52 z Brna do Vídně v blízkosti lednicko-valtického areálu.
ŘSD také často čelí kritice, že staví dálnice dráž než kolegové v sousedních zemích. Šéf ŘSD Alfréd Brunclík to odmítá a tvrdí, že náklady na české dálnice jsou o čtvrtinu nižší než průměr EU.