Vývoj přímého bankovnictví

30.01.2001 | ,
ÚČTY A SPOŘENÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Rok 2001 bude bezesporu patřit k velice pokrokovým rokům na trhu přímého bankovnictví. Již každá z bank si uvědomila sílu a krásu přímého bankovnictví a proto můžeme s velkou vervou očekávat nabídky od všech velkých bank. Čím nás tedy mohou banky v tomto roce oslovit?

Rád bych začal krátkou úvahou, jaký může mít dopad expanze přímého bankovnictví na český trh. Hlavním vítězem se stane klient. Že by konečně? Nabídka přímého bankovnictví dokáže řádově zkvalitnit služby - jsou stále dostupné, klient ušetří čas a pokud se z telefonního sluchátka ozve velice sympatický hlas osobní bankéřky, klient jistě nebude mít zájem zavěsit a určitě si vyslechne zajímavou nabídku bankovního produktu. Jistě je z předešlých vět cítit posun v kvalitě nabízených služeb, pokud například porovnáte s bankovnictvím před pěti lety. Ale i dnes není služba jako služba a jistě se i v oblasti přímého bankovnictví.

Tento rok bude především patřit následujícím fenoménům. Telefonnímu bankovnictví a Internetovému bankovnictví. Strategií bank bude co nejvíce rutinních transakcí obsloužit prostřednictvím přímých kanálů a s tím restruktualizovat obchodní síť na efektivní prodejní a poradenskou síť. Proto se přímé kanály staly nezbytností v nabídce bank. V první polovině tohoto roku můžeme očekávat nabídku Internetového bankovnictví u všech velkých bank (Komerční banka, Česká spořitelna a ČSOB) a telefonního bankovnictví u bank, které ho ještě nemají zcela zavedené. Klienti se stávají stále více „zmlsanějšími“ v očekávání kvalitních služeb.Samotný distribuční kanál již není konkurenční výhodou, nýbrž nutným standardem. Čím tedy budou banky konkurovat?

Jistě komplexností služeb. Standardní bankovní produkty jako zadání platebního příkazu, termínovaného vkladu nebo dotaz na zůstatek prostřednictvím tel. centra nebo Internetu patří k opravdovým základům nabídek. Jedinou šancí, jak může být banka zajímavější je nabídkám komplexu služeb, ke kterým má klient přístup prostřednictvím všech distribučních kanálů.

Například Telefonní centrum Komerční banky zprostředkovává kromě velice široké palety bankovních služeb také prodej produktů dceřinných společností. Například to je prodej podílových listů nebo služby Komerční pojišťovny. Tzn. klient je komplexně obslouže

n i prostřednictvím telefonu. Narozdíl od Telefonního centra, které je spíše operativnějšího charakteru, Internet je velice silné médium v možnosti srozumitelné nabídky mnoha služeb a produktů. Trend v zahraničních bankách je spojovat své produkty s aliančními partnery jak z finančního, tak i z nefinančního světa. Tak např. na stránkách americké banky WellsFargo, pokud jste začínající firma si můžete kromě půjčky na rozjíždějící byznys pořídit jedním „clickem“ koupi nebo leasing počítačového vybavení včetně kancelářského zařízení a to vše za výhodnějších podmínek. Nabídka tohoto typu služeb se v západních končinách stává samozřejmostí a jistě v našich podmínkách bude zajímavým doplňkem. Na zmíněném příkladě je vidět síla klientského přístupu a snahy bank přilákat a udržet klienta na co nejširší komplexnosti nabídky přesahující rámec nabídky finančních služeb.

 

Autor článku

Jan Kubálek  

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ