Firma Hyundai opět porušila zákon, hrozí jí pokuta

28.02.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Dobrá (Frýdecko-Místecko) 28. února (ČTK) - Automobilka Hyundai při stavbě továrny v Nošovicích na Frýdecko-Místecku znovu porušila zákon. Stavební úřad nyní zjistil odchylky při výstavbě infrastruktury. Hyundai za to hrozí další, v pořadí čtvrtá pokuta, řekl vedoucí stavebního úřadu v Dobré Václav Kocich.

Nošovický výrobní závod za přibližně 28 miliard korun začala Hyundai stavět loni v březnu. V rozporu s vydaným stavebním povolením firma pozměnila i parametry u tří hal a dostala za to tři sankce. Automobilka zatím nechce poslední zjištění stavebního úřadu komentovat.

"Při kontrolní prohlídce v pátek jsme zjistili, že realizace částí staveb sítí, to znamená elektrického vedení, plynovodů a vodovodů, byla zahájena jinak, než bylo v projektu. V příštím týdnu zahájím řízení o odstranění částí staveb a vyzvu je, aby předložili žádost o dodatečné povolení. Zatím jsme s nimi mluvili o nějakém postupu ústně," uvedl Kocich.

Hyundai začala loni na podzim v rozporu se stavebním povolením budovat Energo centrum a dvě výrobní haly, konkrétně lisovnu se svařovnou a převodovkárnu. Za svá pochybení dostala postupně tři pokuty. Proti první pokutě se firma podle Kocicha již odvolala. "Odvoláme se také proti druhé i třetí pokutě. Co se týká infrastruktury, nemáme oficiální stanovisko stavebního úřadu," řekl mluvčí automobilky Petr Vaněk.

Ekonom společnosti CN Finance Tomáš Navrátil řekl, že bohužel nedokáže posoudit, jak významné jsou změny, které Hyundai dělá v rozporu se schváleným projektem. "Ale i kdyby byly podstatné, tak sankce, kterými může stavební úřad postihnout Hyundai, jsou v porovnání s celkovými náklady projektu naprosto zanedbatelné," dodal. Stavební úřad smí automobilce vyměřit pokutu do výše jednoho milionu korun. Kocich odmítl sdělit jejich výši, pouze uvedl, že se pohybují v horní sazbě.

Na některé nesrovnalosti při výstavbě nošovické továrny upozorňuje i nevládní organizace Ekologický právní servis (EPS). Její zástupce Jiří Nezhyba už dříve uvedl, že Hyundai se vyplatí nejprve udělat změny a pak je teprve projednávat a legalizovat, protože čekání na schválení všech změn by celou výstavbu významně prodražilo. To také potvrdil i Kocich. "Proces zpracování projektové dokumentace, vyjádření, které mají vyřídit a následné povolení je delší než samotná realizace některých staveb. Souvisí to s tím, že to dělají rychle a když se rozhodnou pro nějaké změny, tak je nejprve realizují a teprve následně se to projednává za účelem legalizace," uvedl.

První evropská továrna největší korejské automobilky Hyundai Motor se začala stavět loni v březnu. Zkušební výrobu chce investor spustit letos v září, sériová výroba souběžně dvou modelů po 100.000 kusech začne v březnu 2009. V roce 2011 přibude třetí typ a počet vyrobených automobilů vzroste na 300.000.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK