Celkové náklady na dobudování dálniční sítě se odhadují na zhruba 400 miliard korun. Největší tempo výstavby se očekává do roku 2013, kdy může ČR čerpat rekordní prostředky z evropských fondů. Celkem může jít až o 145 miliard korun na dopravní infrastrukturu. Poté ale bude podle Brunclíka nutné hledat další finanční zdroje.
V úvahu připadá především využití soukromého kapitálu v rámci tzv. projektů PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. Pilotní projekt se nyní chystá na jihočeskou dálnici D3, kde by měli soukromníci zaplatit úsek z Bošilce u Veselí nad Lužnicí na hranici s Rakouskem. Pokud vše dopadne úspěšně, uvažuje se o PPP projektu i pro silnici R35 z Liberce, přes Pardubice na Moravu.
Právě D3 a R35 jsou nejdelší chybějící části uvažované dálniční sítě a termín jejich dokončení není znám. Zřejmě větší problémy s financováním čekají R35, která má odlehčit nejzatíženější dálnici D1. S R35 totiž nepočítá harmonogram výstavby prioritních staveb, který schválila vláda. Dlouho totiž nebylo jasné, kudy nová silnice povede v Pardubickém kraji.
Páteřní síť dálnic a rychlostních silnic představuje v podstatě paprskovitě se rozbíhající komunikace z hlavního města do regionů, doplněné o pražský okruh a republikový okruh, tvořený R35 a D1. Jak upozornil Brunclík, neznamená dokončení páteřní sítě konec výstavby dálnic v Česku. Na základní komunikace se budou v budoucnu napojovat další, například mezi krajskými městy.