Dráhy pronajaly desítky nádraží, zadělávají tak zřejmě na problém

29.02.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 29. února (ČTK) - České dráhy již pronajaly soukromým firmám více než 30 nádražních budov na desítky let a zadělávají tak zřejmě na právní problém. Je totiž možné, že novela zákona o ČD, která nyní leží v parlamentu, nádražní budovy firmě odebere. Jak by se potom situace kolem pronajatých stanic řešila, neví ani ministerstvo dopravy.

Někteří poslanci chtějí, aby se nádraží do konce června příštího roku převedla do majetku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Jejich stanovisko podpořil před několika dny i hospodářský výbor sněmovny. Nyní záleží na tom, zda se usnesení objeví ve znění novely zákona. Ta převádí na SŽDC pouze péči o koleje a majetek za deset miliard korun. Nádraží zatím neřeší.

"Ministerstvo to původně nenavrhovalo, ale pokud se to nějakou formou dostane do zákona, museli bychom právně velmi složitě převádět ty nájemní smlouvy," řekl k tomu mluvčí MD Karel Hanzelka. Dodal, že netuší, jak všechno dopadne. Novela zákona má oddělením funkcí provozovatele dráhy od dopravce umožnit snadnější přístup na koleje i jiným přepravcům.

Nádraží dráhy dostaly do vínku při svém vzniku v roce 2003, kdy se dělila státní organizace České dráhy na ČD a.s. a Správu železniční dopravní cesty, která vlastní koleje. Převod nádraží na ČD kritizoval také Ústavní soud. Především však vadí konkurenci, podle které České dráhy získaly s nádražními budovami neprávem výhodu na trhu.

Při diskusi během čtvrtečního Dne dopravy označil majitel Student Agency Radim Jančura, který chce provozovat vlastní vlaky, současný stav za protiústavní. Podle něj dráhy neumožňují konkurenci pronájem obchodních ploch na nádražích, takže ostatní dopravci si tam nemohou otevřít ani pokladnu. Pronájem prostor konkurenci dráhy údajně zakazují i novým nájemcům.

To však odmítl mluvčí drah Ondřej Kubala. Na nádražích si prý může pronajmout prostory za tržní nájemné kdokoliv. Nájemné údajně platí i odbor osobní dopravy Českých drah. Peníze však putují pouze k jinému odboru ČD, který má na starosti správu majetku.

Dráhy pronajímají budovy v rámci projektu s názvem Živá nádraží. Princip je vždy stejný: dráhy pronajmou stanici na 30 až 40 let a investor za to budovu zrekonstruuje a dále pronajímá. Celkem by se to mělo týkat 190 nádraží, prvních 34 již nájemce má. Opravuje se například pražské hlavní nádraží, nádraží v Havlíčkově Brodě, Kolíně, Teplicích nebo Mariánských Lázních.

Podle Kubaly je to nejrychlejší způsob, jak budovy opravit. Celková zanedbanost nádražních budov se odhaduje zhruba na 200 miliard korun. Přesto by se dráhy stanic nerady zbavovaly. "Nemyslím, že by bylo nejlepší řešení uprostřed takových investic a dlouhodobých závazků převádět budovy na jiné organizace," uvedl Kubala.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK