"Tento týden výkonný výbor RPR požádal arbitrážní komisi, aby se k reklamě vyjádřila," řekl Šťastný. Na reklamu sice nepřišla žádná stížnost, ale výkonný výbor se rozhodl, že by se k reklamě měla komise RPR vyjádřit. "Je to takový samospouštěcí mechanismus, nestává se to často," podotkl Šťastný.
"Považujeme to za klamavou reklamu. Pan ministr nespí, ale přemýšlí," řekla minulý týden mluvčí ministerstva Zuzana Opletalová poté, co se billboardy objevily na veřejnosti. Sám ministr přitom po prezidentské volbě řekl, že u projevu obou kandidátů ve Španělském sále Pražského hradu "s úctou usnul". Jednatel společnosti Tecfood, která nápoj vyrábí, už dříve uvedl, že reklamu za neetickou nepovažuje.
Mezi novináři i politiky se již delší dobu hovoří o ministrově schopnosti "podřimovat", ale zároveň sledovat vše, co se kolem něj děje.
Rada pro reklamu je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže udělovat finanční pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení. Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je srovnávací, klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.
Loni stoupl počet stížností na závadnost reklam, kterými se komise zabývala, na 77. Bylo jich tak zhruba o 13 procent více než o rok dříve. Komise ve 20 případech dospěla k tomu, že stížnost je oprávněná a dotyčná reklama je závadná. V absolutním počtu to je podle dostupných informací nejvíce za posledních šest let.