Aktuální studie byla připravena ve spolupráci s Economist Inteligence Unit a shrnuje rozhovory s 390 vedoucími představiteli společností v 70 zemích a experty na potírání korupce. S korupcí či pokusem o ni se setkalo 63 procent z nich, uvádí PwC. Dvaačtyřicet procent uvedlo, že jejich konkurenti dávali úplatky a 39 procent, že kvůli zkorumpovaných úředníkům ztratili zakázku.
Ze studie hospodářské kriminality společnosti PwC, která byla zveřejněna na konci minulého roku, přitom vyplynulo, že situace v této oblasti v Česku není odlišná. Podle ní 47 procent respondentů věří, že ztratili zakázku kvůli tomu, že jejich konkurent dal úplatek. Třicet procent respondentů pak uvedlo, že o úplatek byli požádáni, naopak 27 procent dotázaných připustilo, že dali či přijali úplatek.
Podle nové studie PwC se management nadnárodních společností cítí ohrožen korupcí zejména při podnikání na rozvíjejících se trzích, jako například v Číně, Indii, Rusku a ve státech Jižní Ameriky. Na určité trhy by proto prý 45 procent z dotázaných vůbec nevstoupilo či by nevyužili konkrétní nabídky.
Téměř osmdesát procent z dotázaných uvedlo, že ve svých společnostech mají zavedeny antikorupční programy, nicméně jen 22 procent z nich je přesvědčeno, že jsou účinné. Podle PwC poukazuje studie na potřebu komunikace o antikorupčním programu v jednotlivých firmách, aby zaměstnanci tento program znali a věděli, že v případě jeho porušení bude následovat sankce. Nejúčinnějším způsobem, jakým minimalizovat rizika korupce ve společnosti, je údajně odhodlání a postoj řídícího managementu. Myslí si to 70 procent respondentů. Podle 49 procent dotázaných korupci nejlépe zabrání komunikace jasných a srozumitelných pravidel.
Pětapadesát procent respondentů si podle PwC myslí, že korupce by měla největší negativní dopad na pověst jejich společnost. Celkově menší počet dotázaných uvedl, že by jim korupce nejvíce uškodila ve finanční, právní a regulační oblasti.
Studie je k dispozici v angličtině na internetové adrese www.pwc.com/anti-corruption.