Kontrakt na konci minulého měsíce přidělily vzdušné síly americké armády skupině Northrop Grumman, pro níž je EADS subdodavatelem leteckých trupů. Základem speciálních letadel zajišťujících doplňování paliva za letu je v tomto případě trup airbusu.
Až Boeing protest podá, bude mít vládní úřad GAO stovku dní na to, aby o zakázce rozhodl. Podle některých analytiků armádních zakázek ale může protest zdržet dodávku tankerů téměř o rok.
Představitelé Air Force se protestem Boeingu z intenzivního tlaku od politiků nevymaní. Armádě spílají zákonodárci za státy Washington, Kansas a několik dalších, protože by tyto regiony získaly vítězstvím Boeingu nová pracovní místa.
Air Force namítá, že pracovní příležitosti pro Američany nebyly v této zakázce kritériem. Na konci února armáda oznámila, že si vybrala airbusy kvůli větší přepravní kapacitě.
Kontrakt, kterým se nahradí 179 tankerů na doplňování paliva za letu, je jedním ze tří, jejichž celková hodnota dosáhne během následujících 30 let až 100 miliard dolarů. Armáda chce obnovit celou letku téměř 600 tankerů.
Boeing zpochybnil férovost soutěže. Jeho předseda a generální ředitel Jim McNerney v pondělní zprávě uvedl, že průběh tendru měl několik chyb, rozpory v požadavcích a náklady a údržbu mimo ekonomické cifry. Northrop Grumman na to odpověděl, že soutěž na výběr tankerů byla nejdůslednější, nejférovější a nejprůhlednější v historii zakázek amerického ministerstva obrany.
Boeing nyní argumentuje tím, že Air Force změnila metodu pro zhodnocení obou nabízených tankerů tak, aby větší z letadel prošlo, přestože armáda původně požadovala středně velké letadlo. Manažeři amerického koncernu dodávají, že za požadavku většího letadla by do soutěže rovnou poslali větší stroj 777 místo boeingu 767, napsala agentura AP.
Armáda využívá téměř 50 let tankovací boeingy a obecně se čekalo, že americká společnost získá zakázku i tentokrát. V pátek Boeing obdržel od armády oficiální zdůvodnění výsledku soutěže. Boeing již několikrát uvedl, že podle jeho názoru je konkurenční nabídka horší z pohledu nákladů a rizik i v požadavcích na výkon a schopnosti strojů.