Téma týdne: Vyplňujeme a podáváme daňové přiznání
S každou novou vládou příchází změny. Nejvíce a nejzásadnějších změn však vždy přichází, když se levicová vláda mění na pravicovou a naopak. Často pak býváme svědky toho, že nová vláda zruší podstatnou část novinek, jež předchozí vláda zavedla a naopak schválí jiné, které má ve svém programu. Zda je takováto praxe pro danou zemi přínosná by se určitě dalo s úspěchem pochybovat, nicméně toto není předmětem našeho dnešního fintriku. Tím je zaměřit se na ty nejdůležitější body jež současná vláda svou reformou zrušila v zákoně o daních z příjmů.
Minimální základ daně letos naposledy
Zavedení minimálního základu daně (poprvé platil pro zdaňovací období 2004) mělo pomoci k větší sociální spravedlnosti mezi podnikateli a zaměstnanci. Možnosti zaměstnanců na snížení daně z příjmu jsou totiž na rozdíl od osob samostatně výdělečně činných podstaně omezené. Logika minimálního základu daně vychází z toho, že řada podnikatelů platí nulové daně či dokonce vytváří ztrátu, přičemž mají vysoký životní standard a tudíž by měli nějakou daň ze svého příjmu platit. Jako většina daňových novinek má i minimální základ daně své pro a proti. Na straně jedné si stát vzal ze výnosů prosperujích podnikatelů optimalizujících své daně na nulu svůj podíl, na straně druhé přispívalo toto (byť nízké) daňové zatížení k prohloubení finančních problémů řady podnikatelů, kteří měli reálné potíže z tvrobou zisku. Ať už byl dobrý či špatný, ať už problémy řešil či spíše způsoboval, mimální základ daně letos končí. Ruší ho od zdaňovacího období 2008 reforma veřejných financí.
Pro zdaňovací období 2007 se však ještě na zákonem stanovené osoby bude povinnost minimálního základu daně vztahovat. Minimální základ daně se vztahuje na poplatníky, kteří mají příjmy ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství, dále pak ze živnosti (tedy z podnikání na základě živnostenského zákona) a z jiného podnikání dle zvláštních předpisů (např. auditorů, advokátů, daňových poradců apod.). Ne všichni podnikatelé však musí minimální základ daně platit. Existují jisté vyjímky, které naleznete v naší abecedě Daně z příjmu.
Základ daně je ve výši alespoň 50 % částky, která se stanoví jako součin všeobecného vyměřovacího základu dle zákona o důchodovém pojištění za kalendářní rok, který o 2 roky předchází zdaňovacímu období, přepočítacího koeficientu dle zákona o důchodovém pojištění pro úpravu tohoto všeobecného základu a počtu kalendářních měsíců, v jejichž průběhu poplatník provozoval podnikatelskou činnost nebo jinou samostatnou výdělečnou činnost. Veličiny, které jsou potřeba k výpočtu minimálního základu daně, stanovuje ve svém nařízení podle vývoje průměrných mezd vláda.
Společné zdanění manželů
Od roku 2005 umožňuje zákon o daních z příjmů uplatnit takzvaný výpočet daně ze společného základu daně manželů. Tento institut, který si za krátkou dobu svého života získal značnou oblibu však budou moci manželé naposledy využít za zdaňovací období 2007. Výpočet daně ze společného základu daně manželů byl (je) výhodný zejména pro ty manžele, kterí dosahovali značně rozdílných příjmů a oba manželé tak spadaly do rozdílných daňových pásem. Od roku 2008 se však tento institut ruší, neboť se zavedením rovné 15 % daně již prakticky pozbývá smyslu.
Základní podmínkou pro využití společného zdanění je zařazení obou manželů (poplatníků) do § 2 Zákona o Dani z příjmu, což znamená mít na území České republiky bydliště nebo se zde obvykle zdržovat nebo být fyzickou osobou – nerezidentem v ČR. Dále pak musí manželé vyživovat alespoň jedno dítě žijící s nimi v domácnosti. Obě podmínky musí být splněny nejpozději poslední den kalendářního roku. Společné zdanění je možné uplatnit také tehdy, když jeden z manželů neměl příjmy, které by byly předmětem daně dle ZDP. Příkladem může být manželka v domácnosti. Více o tomto tématu se dočtete v našem průvodci společným zdaněním manželů.
Sbohem progesivní zdanění
Jednou z nejdiskutovanějších novinek vládní reformy bylo a stále je zavedení rovné 15% daně z příjmů fyzických osob od ledna 2008. Tímto krokem jsme dali sbohem progresivnímu zdanění, které jsme využívali po celou dobu existence samostatné České republiky. Sbohem je to však možná dočasné, jelikož případné levicové vlády se k progresivnímu zdanění s největší pravděpodobností vrátí zpět. Na to který způsob zdanění je lepší panuje celá řada názorů. Oba bezesporu mají svá pro a proti. Ostatně nejednotnost názorů na toto téma dokládá to i naše diskuze s názvem Rovná daň z příjmů 15 % - kdo se bude mít lépe?
Tabulka: Daňová pásma – platná naposledy pro zdaňovací období 2007
Základ daně | Daň | Ze základu přesahujícího | |
---|---|---|---|
od Kč | do Kč | ||
0 | 121 200 | 12 % | 0 |
121 200 | 218 400 | 14 544 Kč + 19 % | 121 200 Kč |
218 400 | 331 200 | 33 012 Kč + 25 % | 218 400 Kč |
331 200 | a více | 61 212 Kč + 32 % | 331 200 Kč |
Pro zdaňovacího období 2008 činí daň ze základu daně sníženého o nezdanitelnou část základu daně a o odčitatelné položky od základu daně 15 %, od roku 2009 potom 12,5 %.
Březen je bezesporu měsícem daní a daňových přiznání. Do kdy a jak daň z příjmů zaplatit, co mohu letos naposledy uplatnit, jak je to se zálohami nebo s přehledy pro OSVČ se tento týden dočtete v naší pravidelné rubrice finančních tipů a triků. |