Hlavním obsahem vládního návrhu novely zákona o penzijním připojištění je zprůhlednění
hospodaření penzijních fondů a umožnění efektivního státního dozoru nad jejich činností.
Tuto část novely považuji za nepochybnou. Předmětem mé pozornosti jsou současné
snahy podpořit rozvoj tohoto soukromého důchodového pojištění zásadní dodatečnou
státní finanční injekcí. Směřují totiž bohužel nikoliv k efektivní státní podpoře soukromého
důchodového pojištění, ale pouze k dalšímu plýtvání státními prostředky, což je zvláště v
dnešních podmínkách zcela chybné. Hlavním konstrukčním problémem penzijního
připojištění není nízký státní příspěvek, ale to, že tento příspěvek v rozhodující míře pouze
stimuluje krátkodobé spoření, aniž jakkoliv přispívá ke zvýšení zabezpečení ve stáří. To je
všeobecně známo, nicméně si zřejmě nikdo netroufá podstoupit jisté riziko spojené s
každou významnou novelou zákona tohoto druhu. Zdůrazňuji přitom, že i já zde akceptuji,
že smyslem novely není zásadní reforma tohoto "pilíře". Proč se však navrhuje omezit
krátkodobost spoření stanovením minimální pojištěné doby v délce pouhých 3 let- když
nezbytným minimem je 10 let? Cítím zde samozřejmě obavu, že by klesl počet zájemců o
toto spoření s případným dopadem i na hospodaření penzijních fondů. To bychom však
měli dělat tuto dílčí reformu ve 3-4 krocích? Tak se k cíli reformy nikdy nedostaneme. To
chceme dál plýtvat státními penězi? Analýza provedená na katedře pojišťovnictví
Hospodářské fakulty TU Liberec prokázala, že poskytovaný státní příspěvek je relativně
velmi vysoký, a to při současně absolutně nízkých příspěvcích účastníků. Dnešní základní
sazby příspěvku se snižují od 40 procent (k příspěvku účastníka 100 Kč měsíčně) do 24
procent (k vlastnímu příspěvku 500 Kč měsíčně); jde o několikanásobek míry státní
podpory soukromého důchodového pojištění v západních zemích. Opakovaně předložený
návrh, aby se tyto sazby zvedly o 25 procent jde opačnou cestou, než by odpovídalo
potřebám efektivního zabezpečení ve stáří. Státní podpora soukromého důchodového
pojištění by se měla rozšířit i na příspěvky účastníků nad 500 Kč měsíčně, a to nejen z
důvodu zohlednění
inflace od roku 1994, kdy nabyl účinnosti zákon o penzijním
připojištění. Šetřit 500 Kč měsíčně na stará kolena je prostě málo. Čili částku 500 Kč je
nutno podstatně zvýšit a sazby státního příspěvku je naopak potřebné snížit. Při dílčí
novele zákona o penzijním připojištění se lze inspirovat konstrukcí státní podpory
stavebního spoření. Sazba státního příspěvku může být jednotných 25 procent k
měsíčnímu příspěvku až do výše 1500 Kč. Předpokládám, že při současném zavedení
minima 10 pojištěných let pro vznik nároku na starobní penzi by nedošlo k významné
změně celkového objemu státních výdajů na státní příspěvek. Ze stavebního spoření si lze
vzít vzor i v dalších směrech a zjednodušit či zefektivnit i celou agendu státního příspěvku.
Státní podporu stačí vyplácet jednou do roka. Při nedodržení podmínky doby trvání
pojištění by měl být státní příspěvek vracen do státního rozpočtu, neměl by zůstávat
penzijnímu fondu. Dále také není důvod usnadňovat přebíhání klientů mezi penzijními
fondy. Uvedenými způsoby lze snadno a rychle dosáhnout zásadního obratu v penzijním
připojištění se státním příspěvkem, bez dodatečných požadavků na státní rozpočet a bez
sáhodlouhých vyjednávání. Usnadnila by se tím i budoucí potřebná zásadní reforma tohoto
segmentu soukromého pojištění.
JAROSLAV VOSTATEK Autor působí na Technické univerzitě Liberec
Zdroj: MF Dnes 8.3. 1999