Cílem novely je podle ministra zemědělství Petra Gandaloviče sjednotit vlastnictví komunikací s vlastnictvím pozemků pod nimi. Nynější situace, kdy jsou pozemky pod silnicemi státní, ale ve správě Pozemkového fondu, totiž komplikuje situaci krajů při údržbě komunikací nižších tříd. "Usnadní to správní a další řízení při rekonstrukcích či stavebních řízeních," uvedl již dříve například mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi.
Podle náměstka jihočeského hejtmana pro dopravu Robina Schinka by ale bylo prospěšné, kdyby stát hradil také výdaje spojené s vypracováním geometrických plánů a se zaměřením pozemků. Obává se, že by tyto náklady mohly být nakonec vyšší než hodnoty převáděných pozemků," dodal. Pro Liberecký kraj bude zřejmě převod státních pozemků pod silnicemi II. a III. tříd znamenat náklady v řádech statisíců korun.
Pozemkový fond ČR už nyní převádí pozemky pod dálnicemi a silnicemi první třídy na Ředitelství silnic a dálnic, a to na základě žádosti nabyvatele, doložené souhlasem ministerstva dopravy. Mluvčí Pozemkového fondu Michal Bureš dnes ČTK řekl, že fond zatím nemá přehled o tom, kolika pozemků by se mohl bezúplatný převod týkat. Podle něj to vyplyne až z případných žádostí krajských a obecních samospráv.
Novelu, která má nabýt účinnosti dnem vyhlášení ve Sbírce zákonů, nyní dostane k posouzení prezident Václav Klaus.