Továrna v Hajdarábádu, metropoli stejnojmenného státu uprostřed Indie, bude vyrábět zařízení do 150 MW pro celý asijský trh. "Jakmile uspějeme ve významných tendrech v Indii, začneme okamžitě stavět," řekl Zapletal. Objem reálných zakázek, které by mohla Škodovka letos v Indii získat, je až 350 milionů korun, což byl pro start stavby stačilo. Pozemek už Škodovka má. Stavbu připravuje developerská firma CIAS, s níž už strojírny revitalizovali areál v Plzni a staví tam nájemní haly.
"Na první dva roky bude výše investice kolem 250 milionů korun," řekl ředitel. Do pěti let plánuje Škodovka v Indii investovat pětinásobek. Velkou část zařízení, například turbínové lopatky či rotory, budeme stále vyrábět v Plzni, dodal Zapletal.
Dalších 50 lidí zaměstná plzeňský podnik v Dillí ve firmě Škoda Power Pvt., kde je nyní 25 projektantů a obchodníků. Do tří let spolkne 320 milionů Kč a měla by mít dvojnásobek lidí.
Největší boom poptávky po nových energetických blocích v příštích pěti letech očekává Škodovka v Indii a Číně, které mají největší nedostatek elektřiny. Škoda má v Číně od roku 1995 společný podnik na výrobu turbín do 25 MW. V obou zemích jsou vysoká dovozní cla a plzeňské strojírny musí působit přímo tam. Indie potřebuje instalovat do deseti let 100.000 MW elektrického výkonu, přičemž místní výroba zvládne polovinu. V Indii je v provozu sto energetických bloků Škoda, dodaných z Plzně i místní firmou BHEL, které Škoda prodala v 70. letech licenci.
Plzeňská Škoda Power loni utržila 4,5 miliardy korun, o rok dříve to bylo 2,7 miliardy Kč. "Letos očekáváme šest miliard a příští rok sedm," dodal Zapletal. Výrobce turbosoustrojí, který loni vyvezl 60 procent produkce, má na roky 2008 až 2012 podepsané zakázky v energetice v objemu přes 20 miliard Kč. Celá Škoda Holding včetně větší divize dopravního strojírenství (Transportation) loni utržila rekordních 13 miliard korun, meziročně o 39 procent více.