Větší sankce pro majitele nepojištěných vozidel

27.03.2008 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Více než 800.000 vozidel. Takový je rozdíl mezi počtem registrovaných a pojištěných vozidel. Znamená to, že každé osmé vozidlo jezdí bez platné pojistky? Situace naštěstí není tak dramatická, přesto ministerští úředníci chystají bič na neplatiče.

Podle současné české legislativy musí být každé vozidlo, se kterým jeho majitel hodlá vyjet na tuzemské komunikace, pojištěno u některého z členů České kanceláře pojistitelů. Výjimku tvoří účelové komunikace, které nejsou veřejně přístupné. Na nich mohou jezdit i vozidla bez platné pojistky.

Zatímco v Centrálním registru vozidel bylo na konci loňského roku evidováno více než 6,8 milionů vozidel, v databázi České kanceláře pojistitelů jich ke stejnému datu najdeme "pouhých" 6 milionů. Rozdíl mezi počtem registrovaných a pojištěných vozidel tak přesahuje 800.000. Brázdí české silnice a dálnice statisíce nezodpovědných pirátů bez povinného ručení? Jakkoliv toto číslo, stejně jako trend posledních 7 let, může vypadat děsivě, ve skutečnosti je vysvětlení vcelku prosté. Na vině je především neaktuálnost databází, tedy alespoň pokud jde o registrovaná vozidla.


Čtvrtina vozidel skutečně nepojištěna


Většina nepojištěných vozidel totiž už fyzicky vůbec neexistuje, pouze jejich původní majitelé je pozapomněli odhlásit, a tedy stále figurují ve statistikách centrálního registru. Mnohé z nich jsou tak již dávno rozebrány na součástky, některé stojí nepojízdné v garáži či kůlně. Ne ale všechny. Přestože neexistuje žádný oficiální údaj, odhady hovoří o zhruba dvou set tisícovkách nepojištěných vozů brázdících tuzemské komunikace. Pojišťovnám tak unikají stovky milionů korun na nezaplaceném pojistném, řidičům se díky tomu zvyšuje pojistné na povinném ručení. Celý systém je totiž nastaven tak, že finanční prostředky, které pojišťovny na pojistném vyberou, musí pokrýt škody, které řidiči dalším osobám způsobí. Pokud tedy bude růst počet lidí, kteří povinné ručení nezaplatí, budou na to samozřejmě doplácet klienti, kteří jej poctivě hradí.

Tabulka: Počet registrovaných a pojištěných vozů (vždy k 31.12.)

Rok Pojištěných Registrovaných Rozdíl
2001 5 256 909 5 580 151 323 242
2002 5 405 549 5 740 823 335 274
2003 5 258 378 5 829 249 570 871
2004 5 271 798 5 997 306 725 508
2005 5 420 620 6 231 601 810 981
2006 5 667 218 6 490 393 823 175
2007 5 997 461 6 806 332 808 871

Zdroj: www.ckp.cz, www.mvcr.cz



Větší sankce pro nepojištěné majitele


Každý, kdo provozuje vozidlo bez povinného ručení se dopouští přestupku, za který lze podle zákona uložit pokutu do 20.000 korun a zákaz řízení motorových vozidel až na dobu jednoho roku. Přestupkem se přitom rozumí nejen samotná jízda s nepojištěným vozidlem po silnici, ale v případě nepojízdného vozidla také neodevzdání státní poznávací značky a osvědčení o registraci vozidla příslušnému orgánu. Úkolem každého majitele nepojízdného vozidla je totiž odhlásit vozidlo z evidence. Jelikož tento úkon je spojen s určitou administrativní zátěží a dalšími kroky, které musí vlastník vozidla podstoupit, mnohdy na něj majitelé zapomínají nebo si s ním nelámou hlavu vůbec. Řada lidí tak ani neví, že se dopouští přestupku.

I na ně však novela zákona o povinném ručení, kterou minulý týden schválili ministerští úředníci, a která by mohla vstoupit v platnost začátkem příštího roku. Podle ní majitelé nepojištěných vozidel zaplatí nejen vysokou pokutu, ale zároveň budou povinni zaplatit poplatek garančnímu fondu, ze kterého jsou hrazeny škody způsobené právě nepojištěnými vozidly. Jen pro představu, v roce 2006 činily škody hrazené z tohoto fondu 1,8 miliardy korun.


Cílem je zvýšit spravedlnost systému


Do garančního fondu v současnosti přispívají všechny pojišťovny, které mají oprávnění nabízet povinné ručení, a to podle svého podílu na trhu. Nově by se tak k nim měly přidat i vlastníci a provozovatelé nepojištěných vozidel. Jejich příspěvek by měl být vyšší než je výše pojistného na povinném ručení pro danou kategorii vozidla. Nebude-li majitel ochoten zaplatit, hrozí mu exekuce. Podle samotných pojišťoven by tento krok mohl přispět ke zvýšení spravedlnosti celého systému, kdy všichni zodpovědní majitelé by měly přestat doplácet na jejich nepojištěné protějšky.

 


Allianz Direct

Online pojištění Allianz Direct

Snadno. Rychle. Online. Allianz Direct - specialista na online pojištění.

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ