Podle platné úpravy nesmějí kamiony jezdit během letních prázdnin v pátek od 17:00 do 21:00 a v sobotu od 7:00 do 13:00; po celý rok platí zákaz v neděli od 13:00 do 22:00. Nový návrh počítá s celoročním zákazem v pátek od 15:00 do 20:00 a v neděli od půlnoci do 22:00.
Zvažované rozšíření zákazu jízd pro kamiony bude podle Svazu průmyslu a dopravy znamenat pro průmyslové podniky ztrátu zhruba osm miliard korun ročně. Podle Bursíka si ale zástupci svazu tento údaj "cucají z prstu". Bursík je proto vyzval k předložení podrobnějších argumentů.
ČSSD by návrh na rozšíření zákazu jízd kamionů podpořila jen v případě, pokud by vznikla dostatečná parkovací místa pro kamiony a dokončila se modernizace železnic, aby mohla být více využita vlaková doprava. "Záměr sám o sobě špatný není, ale musí se stát realistickým," reagoval stínový ministr průmyslu a dopravy Milan Urban (ČSSD).
S omezením jízd pro kamiony se podle Bursíka souběžně připravují další opatření. Patří k nim například projekt sítě logistických center, aby se více využila železnice pro nákladní dopravu. Revizí by měly projít nynější výjimky pro kamiony.
Celkově pak vše směřuje ke zpoplatnění kamionů a nákladních aut nad 3,5 tuny nejen na dálnicích a silnicích první třídy, ale po dohodě s obcemi a kraji i na silnicích druhé a třetí třídy. "Očekáváme, že by to mohlo být od 1. ledna 2010," uvedl Bursík. Toto plošné mýto ale podle Urbana není nutné a je navíc namířené hlavně proti českým a malým firmám.
Sdružení dopravců Česmad tento týden uvedlo, že rozšíření víkendového zákazu jízd pro kamiony zkrátí pracovní týden dopravních firem na 4,5 dne. Bude to znamenat vyšší intenzitu dopravy v další dny, ale i nutnost zaměstnat více řidičů.
Podle Česmadu zákaz jízd nic nevyřeší a zelení jej využívají jako populistický tah. Dopravci a zástupci průmyslu navrhují dobudovat obchvaty měst a obcí zatížených nákladní dopravou, zpřísnit technické kontroly vozidel a vytvořit tlak na vyřazování starých neekologických vozů.
Celoroční páteční zákaz podporuje Svaz měst a obcí.