Podle expertů z Deloitte je prodej strategickému partnerovi nejlepším řešením privatizace; nevhodnou alternativou je například prodej přes burzu. Partner by měl vzejít z výběrového řízení, kterého by se účastnil buď sám nebo jako člen širšího konsorcia dalších firem. Strategický investor by měl zachovat charakter firmy jako "národního a evropského dopravce", doporučuje Deloitte.
Rozhodnutí o způsobu privatizace ČSA je teprve prvním krokem v celém procesu. Na samotný prodej chce vláda vybrat takzvaného hlavního poradce, který by měl celé odstátnění řídit. Privatizace by měla začít ještě letos a podle představitelů ministerstva financí bude mít firma nového vlastníka již v prvním čtvrtletí příštího roku.
O odstátnění ČSA se hovoří několik let. Firma, která se v roce 2005 dostala až do půlmiliardové ztráty, nyní prochází ozdravnou kůrou. Její součástí je například prodej nákladového terminálu a stravování. Za loňský rok vykázala firma po letech ztrát zisk 111 milionů a analytici ji považují za zachráněnou.
Současně s privatizací ČSA běží i privatizace Letiště Praha. I zde vládě poradce Credit Suisse doporučuje přímý prodej celého balíku akcií. Letiště je považováno za jednu z největších investičních příležitostí v oboru. Vláda by za něj mohla obdržet zhruba 70 miliard korun. Stejně jako u ČSA by měl být nový majitel znám počátkem příštího roku.
Zájemci se hlásí již nyní. U ČSA se mluví například o ruském Aeroflotu či Air France, o letiště předběžně vyjádřil zájem například provozovatel vídeňského letiště Flughafen Wien, německé společnosti Hochtief Airports a Fraport, australská skupina Macquarie Airport, španělská společnost Abertis Airports nebo české a slovenské investiční skupiny Penta, J&T a PPF Investments.