"Očekávaný ekonomický růst ovlivní obchod i negativně. Rostoucí ekonomika poskytne více pracovních příležitostí, což se v obchodě projeví nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců. Dokonce do té míry, že to může brzdit rozvoj celého oboru," sdělil dnes ČTK Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research, která společně s firmou Blue Strategy vypracovala studii zaměřenou na budoucnost českého obchodu. Skála upozornil, že příliv pracovní síly z východní Evropy může poptávku obchodníků pokrýt jen částečně.
Například obchodnímu řetězci Tesco, který v Česku zaměstnává zhruba 13.700 lidí, chybí několik stovek zaměstnanců včetně expertů pro jeho pražskou centrálu. Kvůli nedostatku odborníků na trhu práce společnost Tesco loni zahájila spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze, aby získala mladé talentované pracovníky z řad studentů.
Počet lidí zaměstnaných v tuzemském maloobchodu se od října 2006 do loňského září zvýšil o 1,5 procenta na 244.849 lidí, z toho velké maloobchodní podniky zaměstnávaly 128.050 pracovníků.
"Mnozí obchodníci řeší nedostatek pracovníků prodejen brigádníky a zahraničními zaměstnanci, a to zejména ze sousedního Slovenska. Také u našich východních sousedů však klesá nezaměstnanost a rostou mzdy," upozornila již dříve šéfredaktorka časopisu Moderní obchod Eva Klánová, podle které se tak obchodní řetězce zřejmě nevyhnou zvyšování mezd a zavádění nových benefitů pro své zaměstnance.
Problémy s nedostatkem pracovníků nemají pouze obchodníci. Pokud by cizinci měli možnost získat zelené karty, domácí podniky jim podle ankety Svazu průmyslu a dopravy ČR dokážou nabídnout tisíce volných pracovních míst. Firmy potřebují zaměstnance hlavně pro nejbližší období.
Ze studie společností Incoma Research a Blue Strategy vyplývá, že do roku 2010 se v Česku zvýší tržní podíl diskontních prodejen z loňských 13 procent na 17 procent. Tržní podíl hypermarketů by měl stagnovat na 25 procentech a podíl supermarketů klesne o jeden procentní bod na 14 procent. "Obecně vyšší přírůstky zaznamená nepotravinářský obchod, zejména prostřednictvím další expanze nákupních center," podotkl Skála.
Deseti největším obchodním řetězcům loni v Česku podle předběžných výsledků vzrostly tržby meziročně o 31,3 miliardy korun na rekordních 289,1 miliardy korun. Desítka největších obchodníků v loňském roce posílila podíl na domácím trhu, který se v rychloobrátkovém zboží zvýšil z 63 procent v roce 2006 na 66 procent.