"Dohodli jsme se na co největším upřesňování nákladů jednotlivých tratí tak, abychom společně vyčíslili jejich ztrátovost. Už by se nemělo stát, aby České dráhy zrušily spoj z důvodu, že na něho kraj nechtěl dát prostředky," řekl předseda Rady AK a moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský.
Podle Žaludy by měly být ČD a kraje rovnocennými partnery. "Tento vztah nebyl doposud vyvážený. České dráhy - jako dominantní a téměř monopolní dopravce - často zneužívaly své postavení. To chci určitě změnit," řekl ČTK. Hejtmanům navrhl, že by se přímo ve vlakových soupravách mohly objevit údaje o výši krajského příspěvku na daný spoj. "To je pro nás velmi důležité. Doposud jsme totiž měli problém domluvit se, kolik konkrétní spoj stojí a jak moc na něm dráhy prodělávají," dodal hejtman Vysočiny Miloš Vystrčil (ODS).
Na provoz regionálních spojů letos přispěly kraje téměř pěti miliardami korun. Rychlíky financuje ministerstvo dopravy, které letos uhradí prokazatelné ztráty zhruba 4,5 miliardy Kč. Ačkoliv je to téměř o miliardu více než loni, podle zástupců drah je podnik dlouhodobě podfinancován a nezbývají prostředky na obnovu vozového parku.
"Českým drahám jsme schopni pomoci využít evropské fondy. Domluvili jsme se, že budou přicházet s projekty počítajícími s evropskými penězi, které máme v regionálních operačních programech na podporu veřejné hromadné dopravy," vysvětlil středočeský hejtman Petr Bendl (ODS).
Na obnovu vozového parku mají ČD pro letošní rok vyčleněno 3,6 miliardy korun, potřebují ale nejméně dvakrát víc. Asi 1000 lokomotiv a 4000 vagonů je starých 25 až 35 let. ČD chtějí nakoupit asi 100 ojetých vagonů z Německa a několik dalších souprav CityElefant. "V průběhu deseti let budeme potřebovat zhruba 95 miliard korun," řekl ČTK Žaluda.
Dodal, že ČD čeká v budoucnu transformace, při níž vznikne skupina s jednotlivými dceřinými společnostmi. "Vyčleníme nákladní i osobní dopravu, dále řízení provozu nebo správu majetku. Každá společnost se bude zabývat jinou činností, což umožní například transparentnost nákladů na veřejnou dopravu," řekl. Nová koncepce by měla být připravena do konce roku, realizována pak od roku 2010.