Podle současné české legislativy musí být každé vozidlo, se kterým jeho majitel hodlá vyjet na tuzemské komunikace, pojištěno u některého z členů České kanceláře pojistitelů (ČKP). Přesto řada majitelů vozidel této zákonné povinnosti nedbá.
Vypovídají o tom i statistiky. Zatímco v Centrálním registru vozidel bylo na konci loňského roku evidováno více než 6,8 milionů vozidel, v databázi ČKP jich ke stejnému datu najdeme pouze necelých 6 milionů. Rozdíl mezi počtem registrovaných a pojištěných vozidel tak přesahuje 800.000. Jakkoliv toto číslo vypadá hrozivě, ve skutečnosti situace není tak dramatická. Přesto nutí k zamyšlení.
Tisíce nepojištěných škod za stamiliony korun
Většina z těchto registrovaných a přitom nepojištěných vozů již neexistuje, pouze jejich původní majitelé je zapomněli odhlásit, a tedy stále figurují ve statistikách centrálního registru. Mnohé z nich jsou tak již dávno rozebrány na součástky, některé stojí nepojízdné na zahradě či v garáži. Ne ale všechny. Podle kvalifikovaných odhadů ČKP brázdí tuzemské silnice 200 – 300 tisíc nepojištěných vozidel.
Jen v loňském roce Česká kancelář pojistitelů evidovala celkem 4687 škod způsobených provozem vozidla bez pojištění odpovědnosti. Z garančního fondu, do kterého přispívají členské pojišťovny ČKP formou členských příspěvků dle tržního podílu a z něhož jsou hrazeny škody způsobené nepojištěnými vozidly, byla loni poskytnuta pojistná plnění ve výši 276,2 milionu korun, přičemž celková výše škod by měla podle předběžných odhadů překročit 450 milionů.
Na bourající neplatiče čeká exekuce
Přitom v případě nehody s nepojištěným vozem si jeho majitel může zadělat na řádné problémy. Pokud totiž škodu způsobí nepojištěný řidič, z garančního fondu jsou nejprve uhrazeny poškozeným jejich oprávněné nároky, následně však Česká kancelář pojistitelů vymáhá vyplacené prostředky po viníkovi. „Počínání majitelů vozidel bez pojištění odpovědnosti lze přirovnat k ruské ruletě. Stačí chvilka nepozornosti na silnici, jež změní celý jejich život. Škodu po způsobené nehodě pak budou splácet až do smrti. Ve srovnání s tím je zaplacení pojistného povinného ručení ve výši několika tisícovek ročně zanedbatelnou položkou“ varuje v tiskové zprávě ČKP její výkonný ředitel Jakub Hradec.
Pokud ve stanovené lhůtě nepojištěný viník dluh neuhradí ani neuzavře s ČKP dohodu o splácení, případ je předán k externímu vymáhání, případně soudům. Vyhnout se spravedlivému trestu není jednoduché, o čemž svědčí vysoká úspěšnost při prosazování práv na náhradu škod, která převyšuje 95 %. Podle Jakuba Hradce tak viník nehody způsobuje problémy nejen sám sobě, ale může dramaticky zasáhnout do rodinného rozpočtu a životní úrovně celé rodiny. „Za nezletilého pachatele platí škodu jeho rodiče. V případě, že viník při nehodě sám zemře, přechází splácení pohledávky na jeho dědice“ upozorňuje Hradec.