Letošní objem vývozních případů Czech Trade by tak mohl překonat třímiliardovou hranici, tedy zatím nejvyšší roční objem zakázek. "K 1. dubnu evidujeme více než 500 objednávek na služby zahraničních kanceláří," řekla ředitelka odboru exportních služeb Czech Trade Zuzana Synková.
O české výrobky v zahraničí je zájem, ale ne vždy je úplně seriózní, například u některých čínských firem. Obvyklý scénář je, že čínská firma projeví zájem o české zboží. Vyjednávání obchodních podmínek je hladké a rychlé a následuje pozvání do Číny na podepsání smlouvy. Zde ale následuje požadavek zaplacení několika tisíc eur na pohoštění nebo úplatek. Pokud české strana odmítne, zájem o spolupráci končí a firma sčítá zbytečně vynaložené náklady.
Některé české společnosti na nekalé jednání doplatily a škody se počítaly ve statisících korun. "Stalo se i, že firma uvěřila, nakoupila zásoby na výrobu, ke kontraktu nedošlo, pak pod cenou rozprodávala, takže škody jdou i do větších částek," uvedla Synková.
Zkušený vývozce, který zná asijské podnikatelské prostředí, na podobný přístup obvykle nenaletí. Protože se však případy neustále opakují, Synková vyzvala tuzemské podniky k obezřetnosti. CzechTrade má ze svých 33 zahraničních kanceláří dvě přímo v Číně.
Lepší podporou pro český vývoz než doposud by měl být inovovaný portál agentury www.businessinfo.cz. Tento portál by měl nyní zajišťovat, aby se prezentované firmy při vyhledávání pomocí internetového vyhledávače objevovaly zahraničním zájemcům mezi prvními nejdůležitějšími odkazy. "Cílem portálu je, aby české firma našla obchodního partnera v zahraničí co nejrychleji," shrnul ředitel CzechTrade Ivan Jukl.