"Mezinárodní jízdné se mezi všemi železničními společnostmi v Evropě určuje v eurech a výsledná cena se pak přepočítává na koruny," řekl mluvčí drah Ondřej Kubala. Díky tomu tak zlevňují jízdenky i do zemí, kde euro není oficiální platidlo, jako je Maďarsko, Polsko či Rumunsko. V roce 2004 euro stálo 33 korun, dnes se kurz pohybuje kolem 25 korun.
Stále sílící koruna přitom cenu většinou snižuje i přes růst eurových tarifů. Například cesta z Prahy do Košic stála před třemi lety 31 eur, což bylo 946 korun, nyní stejná cesta stojí 34,60 eura, v korunách se ale cena snížila na 888 korun.
Silná koruna zlevňuje jízdenky i v kratším časovém horizontu, než jsou roky. Jednosměrná jízdenka Praha - Vídeň nyní stojí 850 korun, koncem loňského roku za ni cestující zaplatil 906 korun. Cena v eurech přitom v tomto období zůstala stejná na úrovni 33,3 euro.
Pravidlo o silné koruně a levnějším cestování ale neplatí na dráze vždy. Problém nastává v případech, když vlak jede přes více zemí, které si cenu jízdenky mezi sebe složitě rozpočítávají. Takže například za cestu vlakem z Prahy do Moskvy zaplatí cestující ve srovnání s předchozími roky více v eurech i korunách. Cena v eurech ale rostla zhruba osmkrát rychleji; silná koruna v tomto případě posloužila jako brzda.
Naopak na vnitrostátních linkách se cestující v prosinci dočkali zdražení, které v průměru činí sedm procent. Nový generální ředitel drah Petr Žaluda nevylučuje, že tarify by mohly vzrůst i během letošního roku. Jako důvody vyjmenoval například vyšší sazbu DPH nebo rostoucí ceny nafty a elektrické energie.
Silná koruna neovlivňuje jen železniční cestování, nýbrž cestování obecně. Zatímco exportéři na ni žehrají, českým dovolenkářům vyhovuje. Cestovní kanceláře se shodují v tom, že jim současný kurz umožňuje držet cenu zájezdů na stejné úrovni jako loni a předloni, a částečně tak stojí za současným cestovatelským boomem. Loni na zahraniční dovolenou vyrazilo 4,5 milionu českých občanů, tedy o 15 procent více než předloni.