Jiří Kristek ze společnosti Cushman & Wakefield sdělil, že retail parky v Česku na konci loňského roku měly celkovou plochu 1,2 milionu metrů čtverečních. V Polsku činila plocha maloobchodních parků 1,3 milionu metrů čtverečních a v Maďarsku 900.000 metrů čtverečních. Slovensko podle něj do průzkumu není zahrnuto, protože dosud nebylo v hledáčku developerů. Letos by ale měla i na Slovensku začít stavba prvních retail parků.
Středoevropské země v segmentu retail parků stále zaostávají za západní Evropou. Například v Irsku, které žebříček vede, podle Kristka připadá na 1000 obyvatel 431 metrů čtverečních maloobchodních parků. "Očekáváme, že v příštích několika letech bude výstavba velkoplošných prodejen v Česku pokračovat silným tempem," uvedl Kristek, podle kterého jsou nájmy v tuzemských retail parcích ve srovnání s okolními zeměmi zatím nejvyšší. "Je to dáno úrovní nabídky a poptávky. Poptávka po prodejních plochách je u nás zatím stále vysoká," dodal Kristek.
Retail parky podle něj již fungují ve všech regionech Česka. Novým trendem je podle Kristka expanze tohoto formátu obchodních ploch do menších měst, ve kterých tyto moderní nákupní komplexy zatím chybí. Například rakouská společnost Immoeast hodlá v Česku provozovat několik desítek menších nákupních center Stop Shop, která mají vyrůst poblíž již existujících hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen. "Retail parky chceme stavět ve městech, která mají aspoň 15.000 obyvatel," uvedl jednatel společnosti Stop.Shop. Management Georg Dobler.
Stavba prvního centra Stop Shop loni začala u Uherského Hradiště a letos podle Doblera přijdou na řadu Hranice, Příbram, Rakovník, Žatec, Krnov či Ústí nad Orlicí. Plocha retail parků Stop Shop s několika obchody se má pohybovat od 3.500 do 7000 metrů čtverečních. Pro srovnání - pražské nákupní centrum Chodov, které patří mezi největší v zemi, má plochu 55.000 metrů čtverečních.
V České republice podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha funguje již více než 250 nákupních center různých velikostí a desítky dalších budou v následujících letech přibývat. V nákupních centrech a retail parcích bylo na začátku letošního roku celkem 6945 provozoven. Nejčastější zastoupení měly prodejny s oděvy, kterých bylo 1582. Druhé nejpočetnější jsou obchody s obuví a koženým zbožím (488) a třetí příčka patří prodejnám s klenoty a dárky (448 prodejen).
Plocha všech tuzemských nákupních center podle údajů společnosti Cushman & Wakefield v závěru loňského roku činila zhruba tři miliony metrů čtverečních, z toho na velká nákupní centra s více než pěti tisíci metry čtverečními a nejméně deseti nájemci připadlo 1,8 milionu metrů čtverečních. Menší retail parky disponovaly plochou 1,2 milionu metrů čtverečních.
Některá nákupní centra se již nyní kvůli rostoucí konkurenci, špatnému umístění či skladbě obchodů potýkají s nízkým počtem návštěvníků. Z málo navštěvovaných nákupních center se v budoucnu podle odborníků mohou stát například skladiště, autobazary či kancelářské komplexy.