Na trhu je hned několik pojišťoven, které mají ve své nabídce cestovní pojištění. Proč vůbec tento produkt uzavřít?
S nárůstem zahraničních dovolených úměrně stoupá i zájem o kvalitní cestovní pojištění. V cizině totiž není většinou lékařská péče bezplatná a případní pacienti musí uhradit nemalou částku jako spoluúčast. Onemocnění nebo úraz, které vyžadují hospitalizaci, či nutná repatriace zpět domů tak může dotyčného stát i několik set tisíc korun. To je skutečnost, kterou by měli všichni nadšení cestovatelé před svou cestou do zahraničí brát v úvahu.
Jak vybrat vhodnou pojišťovnu, resp. pojistku? Co by měla správná pojistka pokrývat?
Pojistné produkty Evropské Cestovní Pojišťovny pro cestování po Evropě zahrnují léčebné a související výlohy, asistenční služby, úraz a ochranu osobních věcí. Pro cesty mimo Evropu jsou potom doplněny navíc o odpovědnost za škodu na zdraví nebo na majetku, právní ochranu, případně o zmeškání či zpoždění odjezdu a únos dopravního prostředku. Pro řadu specifických aktivit a rizik, kterým jsme při cestování vystaveni, je možné sjednat připojištění:
- pro případ zrušení cesty - zajistí odpovídající plnění při úhradě stornopoplatků,
- pro automobilisty – ti, kdo cestují do zahraničí autem, ocení např. úhradu nákladů na přivolání havarijní či odtahové služby, na náhradní dopravu nebo ubytování v případě poruchy vozidla,
- pro vyznavače rizikových sportů – vyplatí se pro adrenalinové sporty jako např. rafting, surfing, potápění, paragliding, horolezectví, bungee jumping, lyžování atd.,
- pro majitele domácích mazlíčků – ušetří starosti i finance jak při veterinární péči, tak i v případě škody, kterou může způsobit zvířátko v zahraničí,
- pro golfisty – vztahuje se nejen na golfové vybavení, jeho nájem nebo stornovaná green-fees, ale také na Hole-in-One a případnou škodu, kterou při hře způsobíte.
Předpokládám, že ne všechno lze v rámci cestování pojistit. Na co se tedy pojištění nevztahuje?
Vztahy s klienty budujeme na vzájemné důvěře a informovanosti. Proto doporučujeme našim zákazníkům se vždy dobře seznámit s výlukami z pojištění ještě před uzavřením pojistné smlouvy. Žádné cestovní pojištění například neuhradí léčení v cizině, o kterém pojištěný věděl již při sjednání pojistné smlouvy či před odjezdem do zahraničí. Pokud jsme se rozhodli vypravit do opravdu hodně exotické a turisty ne příliš navštěvované destinace, měli bychom si nejdříve zjistit, zda vytoužený cíl naší dovolené nepatří do oblasti se zvýšeným bezpečnostním rizikem. Na cesty do těchto oblastí se buď pojistná ochrana vůbec nevztahuje např. válečné zóny anebo v nich existuje zvýšené riziko vzniku škod (rizikové oblasti), kdy je pojišťovna oprávněna, v souladu s pojistnými podmínkami, odmítnout pojistné plnění. Pojistné plnění také pojišťovna není povinna poskytnout v případech, kdy dojde ke škodné události v důsledku úmyslného jednání či hrubé nedbalosti ze strany pojištěného, v důsledku jeho jednání pod vlivem alkoholu, omamných či psychotropních látek atd.
Cestovní pojištění v některých případech bývá součástí jiných produktů, například platební karty nebo jako součást ceny zájezdu. Stačí na dovolenou takovéto cestovní pojištění nebo je třeba se „připojistit“?
Samozřejmě záleží na finanční instituci, prostřednictvím které jsme si platební kartu zřídili. Finanční instituce působící na našem trhu nabízí k platební kartě různé doplňkové služby včetně cestovního pojištění. Některé z nich už poskytují ke kartám poměrně kvalitní cestovní pojištění, jehož úroveň a výše pojistného plnění lze srovnat se standardními pojistnými produkty. Ve většině případů ale platí, že karta je prvotně určena k placení a nikoliv k pojištění, které je stále pouze doplňkovou službou. Proto není rozumné se při cestách do zahraničí spoléhat pouze na pojištění v ní obsažené. To může mít omezené limity pojistného plnění, které mohou být nedostačující, a při pojistné události může zákazník značnou část nákladů nést sám. V některých případech je navíc potřeba „aktivovat“ cestovní pojištění úhradou služby (např. ubytování, letenka) v zahraničí kartou. Pojištění u platebních karet často obsahuje vysoké spoluúčasti. Proto doporučuji si v těchto případech sjednat cestovní pojištění individuálně.
Pokud uzavřu cestovní pojištění a zároveň je mám i v rámci platební karty, mohu v případě pojistné události uplatňovat nárok z obou pojistek?
Obvykle je postup takový, že se klient obrátí na jednu pojišťovnu, která jeho pojistnou událost vyřídí. Tato pojišťovna má potom nárok dle platných zákonů uplatnit tzv. regres, což znamená, že požádá druhou pojišťovnu o finanční podíl na vzniklé škodě.
U některých pojistných produktů (havarijní, majetek, odpovědnost, aj.) musí klient počítat se spoluúčastí. Jak je tomu u cestovního pojištění?
Naše standardní pojištění neobsahují spoluúčast. Náročnější zákazníci, pokud si k běžnému pojištění zřizují i speciální připojištění, by měli počítat s určitou mírou spoluúčasti.
Potřebuji jako euroobčan uzavřít cestovní pojištění, i když cestuji pouze po státech EU?
Ačkoliv máte v Evropské unii nárok na zdravotní péči ze svého zákonného zdravotního pojištění, neznamená to, že je tato péče bezplatná. Tuzemské zdravotní pojištění se při cestách do EU vztahuje jen na ošetření ve veřejných zdravotnických zařízeních, nikoliv soukromých, a to za podmínek daných místním zdravotním systémem. Znamená to, že budete muset platit stejnou spoluúčast jako místní pojištěnci, která bývá často velmi vysoká, některá ošetření a léky se hradí plně. Kromě toho ze zdravotního pojištění není hrazen nezbytný lékařský převoz do vlasti ani asistenční služby a přirozeně vás nechrání před odcizením osobních věcí, nároky z odpovědnosti za škodu a celou řadou dalších běžných rizik. Zákonné zdravotní pojištění pro pobyt v zahraničí, ani v zemích EU, tedy rozhodně nestačí.
V případě, že budu pojištěn, budou po mně u lékaře v zahraničí vyžadovat platbu v hotovosti. Dá se tomuto nějak vyhnout?
Někteří lékaři v zahraničí z různých důvodů vyžadují přímou platbu v hotovosti či kartou. Nemá-li klient dostatek finančních prostředků, může kontaktovat naší asistenční službu, která zařídí vše potřebné. Poskytnutím platební záruky ušetříme zákazníky přímé platby při hospitalizaci či při náročném ambulantním ošetření.
Co když se zraním v zahraničí (mimo země EU) nepojištěný? Mohou mně odmítnout ošetřit nebo po mně budou vymáhat zaplacení všech nákladů na ošetření?
Nesetkal jsem se s tím, že by v takových případech bylo lékařské ošetření odmítnuto. Je ale zcela běžné, že náklady na vyšetření a léčbu nepojištěného klienta jsou na něm poměrně účinně a tvrdě vymáhány. Problémem nepojištěného cestovatele může být také úroveň lékařského či nemocničního zařízení v zahraničí. Kvalita poskytovaných služeb tu je často velmi odlišná. Jedním z hlavních úkolů asistenční služby je zajistit, aby byl pojištěný klient ošetřen na patřičné úrovni.
Stále více lidí cestuje i se svými zvířecími mazlíčky. Mohu pojistit i je?
Domácího mazlíčka je samozřejmě možné si v rámci cestovního pojištění sjednaného u Evropské Cestovní Pojišťovny nechat připojistit. Připojištění lze sjednat pouze v případě, že jste vlastníkem zvířete či osobou žijící s vlastníkem ve společné domácnosti. Pojistit lze pouze zvíře, které dosáhlo věku tří měsíců, má platný pas zvířete v zájmovém chovu, resp. pas pro malá zvířata, je identifikováno mikročipem nebo tetováním, bylo očkováno proti vzteklině v souladu s veterinárními předpisy a splňuje dodatečné požadavky a omezení daného státu, přes který a do kterého cestujete (např. ošetření proti vnějším a vnitřním parazitům). Pojištění vám ušetří starosti a peníze při veterinární péči v cizině, a také v případě škody na zdraví či majetku, které může způsobit váš mazlíček v zahraničí. Připojistit si zvířátko můžete za 490 Kč jednorázově pro jeden výjezd do zahraničí v délce od 1 do 90 dnů. Pojištění lze sjednat i celoroční v rámci jednoho produktu.
Jak rychle je možné cestovní pojištění sjednat? Mohu si vzpomenout třeba den před odletem?
Na sjednání cestovního pojištění bychom měli myslet včas, nejpozději den před odjezdem do zahraničí, protože nabývá platnost nejdříve následující den po uzavření pojistné smlouvy. Pouze pro sebe si ale můžete sjednat pojištění proti předložení průkazu totožnosti v našem zákaznickém centru v Praze 1 (Kozí ul. 5) nebo v centrále v Praze 8 (Křižíkova 36a) i v den odjezdu do zahraničí.
Součástí cestovního pojištění je i asistenční služba. Co všechno je v ní obsaženo?
Významnou předností pro naše klienty jsou služby pražské asistenční centrály EuroAlarm Assistance Prague, jejíž kvalifikovaný tým je po 24 hodin denně připraven v češtině poskytnout pomoc zákazníkům v jakékoliv nouzové situaci kdekoli ve světě. Úzká součinnost s přední skandinávskou asistenční společností Euro-Alarm A/S je zárukou prvotřídní péče o pojištěné v tísni. Pomoc přímo v místě pobytu nabízíme klientům prostřednictvím naší celosvětové sítě Euro-Center, která se nachází ve všech hlavních turistických oblastech na všech světadílech. Tato síť poskytuje pomoc v nejrůznějších obtížných situacích, její odborníci monitorují kvalitu lékařské péče a úzce spolupracují s místními zástupci touroperátorů. Taková aktivní asistence je všem pojištěným k dispozici nejen ve Středozemí nebo v Alpách, ale také v celé Americe, Africe, jihovýchodní Asii, Nepálu, Austrálii či na Novém Zélandu.
Čtenáře jistě bude zajímat, jak postupovat v případě nečekané události. Mohl byste ve stručnosti nastínit, jak se zachovat?
Klient by se měl v jakékoli tísňové situaci obrátit na asistenční službu. Některé asistenční služby mají na lince připraveny i lékaře, pokud se jedná o závažné zdravotní problémy. V případě hospitalizace se musí opět ihned informovat asistenční služba. V případě krádeže zavazadel z automobilu se musí neprodleně obrátit na policii, kde by si měl vyžádat policejní protokol obsahující seznam odcizených věcí, přibližnou dobu odcizení, kde byly odcizené věci uloženy, zda bylo vozidlo řádně zabezpečeno a jaké části vozidla byly poškozeny. Dojde-li ke škodě na zavazadlech v ubytovacím zařízení, pak požádat písemně provozovatele o náhradu škody a nechat si potvrdit převzetí žádosti. V případě poškození zavazadla při přepravě si nechat od dopravce vystavit protokol PIR či jiné věrohodné potvrzení.
Poslední otázka – vaší doménou je cestovní pojištění. Plánujete v budoucnu rozšířit svou nabídku o další pojistné produkty, nebo zůstanete čistě u cestování?
Evropská Cestovní Pojišťovna se jako první pojišťovna na českém trhu specializuje pouze na oblast cestovního pojištění. Na českém trhu působí 15. rokem a nabízí nejvíce druhů služeb v oblasti cestovního pojištění. Vzhledem k tomu, že toto pojištění je naší doménou, nehodláme rozšiřovat nabídku o jiné pojistné produkty. Cílem Evropské Cestovní Pojišťovny je naopak neustále zlepšovat a zvyšovat kvalitu produktů a služeb v segmentu cestovního pojištění.
Děkuji za rozhovor
Lukáš Buřík, Finance.cz
Ondřej Rušikvas (36) v současnosti působí na pozici ředitele privátního pojištění v Evropské Cestovní Pojišťovně. Ve společnosti začal pracovat již během svých vysokoškolských studií a patří rovněž do malé skupinky jejích prvních zaměstnanců. K vedoucí funkci mu v roce 2000 přibylo členství v představenstvu.