"Litva se stala naším největším exportním trhem," řekl deníku obchodní ředitel CZ Loko Josef Červený. "Putuje tam polovina z 18 vyvážených sad dílů potřebných k modernizaci lokomotivy," dodal.
CZ Loko je součástí amerického koncernu Caterpillar. V případě 'čmeláků' má na trhu výjimečné postavení. Před časem získala konstruktéry ze zaniklé ČKD Lokomotivka, která tyto mašiny vyráběla.
Podle HN probíhá samotná modernizace v největší litevské železniční opravně Vilniaus Lokomotivu Remonto Depas. "Z Česka přitom nevyvážíme jen 'železo', ale především myšlenky a řešení," upozornil Červený.
Obdobnou smlouvu o spolupráci má společnost rovněž na Ukrajině s Poltavským teplovozoremontym závodem, kde se na 'ukázku' modernizovala jen jedna lokomotiva.
Zájem trhu je podle Červeného obrovský. "Teď už záleží především na našich kapacitách a možnostech našich dodavatelů," doplnil. Snahou CZ Loko je proniknout i na ruský železniční trh, kde jsou těžké lokomotivy ČME 3 poměrně časté, zvláště v Moskevské oblasti.
K největší zakázce se schyluje na domácím trhu. ČD Cargo, dceřiná firma Českých drah, která provozuje nákladní železniční přepravu, vypsala výběrové řízení na obnovu 30 dieselových lokomotiv řady 753 známých jako 'brejlovec'. Hodnota kontraktu se má pohybovat kolem 900 milionů korun. CZ Loko již potvrdila, že nabídku podala, píše deník.
Akciová společnost CZ Loko, bývalý ČMKS holding, sídlí v České Třebové. Ve třech závodech má celkem 560 pracovníků. Loňské tržby dosáhly 930 milionů korun. Letos by měly vzrůst na více než miliardu, třetinou se na nich má podílet právě export. Dosud se společnost potýkala s nedostatkem kapacit. V loňském roce investovala 117 milionů korun do rozšíření výroby. Kromě Litvy a Ukrajiny, má zakázky i v Ázerbájdžánu a Itálii.
Do Pobaltí vyváží kolejová vozidla i plzeňská Škoda, v Rusku se prosazuje Inekon, na Balkáně pak téměř všichni čeští výrobci, napsaly dnešní HN.